12.01.2023 3 min lukuaika

Mitä elämäntapamuutos on?

Monesti elämäntapamuutosta ajatellessa tulee ensimmäisenä mieleen tiukka dieetti, tarkka ruokavalio sekä hurjat treenimäärät. Todellisuudessa elämäntapamuutos ei kuitenkaan ole ihan tätä. Mitä elämäntapamuutos on ja miten onnistunut elämäntapamuutos tehdään? Tämän artikkelin luettuasi tulet onnistumaan pysyvän elämäntapamuutoksen tekemisessä!

Elämäntapamuutos pähkinänkuoressa

Elämäntapamuutos liittyy nimensä mukaisesti elämäntapojen muuttamiseen. Tässä on tärkeä huomioida, että elämäntavat ovat niitä asioita, joita teet arjessasi päivästä, viikosta ja kuukaudesta, ehkäpä jopa vuodesta toiseen. Tällöin myös uusien, muutettujen tapojen tulee olla sellaisia, että ne istuvat arkeesi niin hyvin, että voit toteuttaa niitä omassa arjessasi pidemmän aikaa, esimerkiksi useamman vuoden ajan. Uudet elämäntavat eivät siis voi jäädä kiireen tai väsymyksen jalkoihin, muutoin tekeillä oleva elämäntapamuutos ei ole pysyvä. 

Tekemisen jatkuvuus on juuri se, mikä erottaakin elämäntapamuutoksen dieetistä, johon elämäntapamuutos herkästi sekoitetaan. Dieetti on lyhyt ajanjakso, jolla useimmiten tavoitellaan painon putoamista tai rasvan polttamista. Koska dieetti on lyhytaikainen, siinä voidaan hyödyntää tiukkojakin ohjeita, joilla tehdään tuloksia, lyhyessä ajassa. Kuitenkin, jotta dieetillä saadut tulokset olisivat pysyviä, täytyy omia vanhoja, arkisia tapoja muuttaa, jolloin puhutaan elämäntapamuutoksesta. Muutoin palattaessa vanhoihin, totuttuihin elämäntapoihin, myös dieetin aikana saavutetut tulokset katoavat melko varmasti.

Lue myös: Painonhallinta ja siihen liittyvät harhaluulot - ethän sorru näihin olettamuksiin?

Mitä onnistunut elämäntapamuutos vaatii?

Onnistunut elämäntapamuutos vaatii, että omaan arkeen löytää sellaisia uusia tapoja, joiden toteuttaminen ei vaadi itsekuria. Näin elämäntapamuutosta ei ole järkevää rakentaa esimerkiksi kieltojen varaan. Elämäntapamuutosta kannattaakin lähestyä esimerkiksi sitä kautta, mitä kaikkea hyvää ja hyvinvointia lisäävää omaan arkeen voisi lisätä.

Esimerkiksi sen sijaan, että kieltäisit itseltäsi tiettyjä ruoka-aineita, voit miettiä, mitä ruoka-aineita voisit lisätä aterioillesi tehdäksesi aterioistasi hieman terveellisempiä. Jos esimerkiksi kasvisten syönti on sinulla vähäistä, voit aloittaa siitä, että pyrit syömään joka päivä jotain kasviksia, hedelmiä tai marjoja. Tai sitten, jos tavoitteenasi on lisätä liikuntaa arkeesi, mutta ajatus kävelylenkeistä puistattaa, kannattaa tutustua oman paikkakunnan muihin liikuntamahdollisuuksiin! Esimerkiksi tanssi- tai uintikurssi voi tuoda aivan erilaista motivaatiota liikunnan lisäämiseen omaan arkeen kuin perinteinen kävelylenkki.

Tiesithän, että meiltä Fitfarmilla löytyy huikea kattaus erilaisia liikunnallisia valmennuksia, joiden avulla lisäät liikuntaa arkeesi aivan huomaamatta!

Miten aloittaa elämäntapamuutos?

Elämäntapamuutos kannattaa aloittaa tavoitteen asettelusta: mitkä ovat tavoitteesi elämäntapamuutokselle? Millaisia muutoksia kaipaat elämääsi ja minkä takia? Kun tiedät tavoitteesi, sinun on helpompi myös iloita onnistumisistasi matkallasi.

Kun tiedät tavoitteesi ja millaisia muutoksia kaipaat elämääsi, aloita elämäntapamuutos rauhallisesti. Kun omia elämäntapoja alkaa muuttamaan, vähemmän on ehdottomasti enemmän, jotta projekti olisi onnistunut ja uusista tavoista tulisi todella omia elämäntapoja. Kaikkea ei siis kannata muuttaa kerralla vaan aloittaa vähitellen pienistä muutoksista.

Tällaisia pieniä muutoksia voi olla esimerkiksi ateriavälin lyhentäminen viidestä tunnista neljään tuntiin tai yhden liikuntakerran lisääminen omaan arkeen. Kun tämä muutos on toistojen kautta istunut omaan arkeen, voi siirtyä uuden muutoksen lisäämiseen. Kun elämäntapamuutosta tehdään näin vähitellen, muutos kerrallaan, todennäköisyys tapojen pysyvästä muuttumisesta kasvaa huimasti.

Elämäntapamuutos ruokavalio - mitä saa syödä?

Millainen sitten on elämäntapamuutos ruokavalio? Kuten aiemmin jo sivuttiin, elämäntapamuutos ruokavalio on juuri sellainen kuin mitä voit arjessasi, ilman kieltoja ja itsekuria noudattaa. Ruokavalion on kuitenkin tärkeää perustua perusterveellisiin ruoka-aineisiin ja valintoihin, jotta ruokavalio olisi terveyttä edistävä.

Elämäntapamuutos ruokavalio voidaan koostaa yleisten ravitsemussuositusten mukaisesti, jotka olemme esitelleet tarkemmin Millainen on terveellinen ruokavalio -artikkelissamme. Keskiössä terveellisissä ruokailutottumuksissa ovat ruokailujen säännöllisyys, syötävän ravinnon monipuolisuus ja riittävyys. Tärkeintä tässäkin on kiinnittää huomiota kokonaisuuteen, sillä kokonaisuus on se, joka ratkaisee.

Elämäntapamuutos ruokavalio perustuu terveellisiin raaka-aineisiin

Pysyvä elämäntapamuutos saavutetaan näin!

Pysyvä elämäntapamuutos saavutetaan ajan kanssa, toistojen kautta. Jos siis heti ensimmäisen tai toisen päivän jälkeen uusi tapa ei tunnu vielä rutiinomaiselta, älä huoli – anna itsellesi aikaa!

Jokainen tekemäsi ja arkeesi sisäistämä muutos on hieno saavutus ja vie sinua kohti terveellisempää elämää. Muista siis myös matkan varrella pysähtyä tarkastelemaan saavutuksiasi, myös niitä kaikkein pienimpiä. Ole ylpeä saavuttamistasi muutoksista ja iloitse onnistumisistasi, sinä pystyt mihin vain!

Elämäntapamuutos kokemuksia

Me Fitfarmilla olemme auttaneet ihmisiä muuttamaan elämäntapojaan terveellisempään suuntaan jo yli 12 vuoden ajan. Tänä aikana asiakkaamme ovat saavuttaneet aivan huikeita tuloksia, mutta myös tehneet pysyviä elämäntapamuutoksia! Pääset tutustumaan muutaman asiakkaamme elämäntapamuutos-tarinaan alla.

Fitfarmin asiakkaiden elämäntapamuutos kokemuksia:

Elämäntapamuutos valmennus

Kaipaatko apua tai tukea elämäntapavalmennuksen tekemiseen? Hyviä uutisia, nyt meiltä Fitfarmilla löytyy huippuvalmennus juuri elämäntapamuutoksen tekemiseen!

Meidän Elämäntapavalmennus antaa äärimmäisen hyvät työkalut elämäntapamuutoksen tekemiseen. Valmennuksesta saat valtavan määrän herkullisia kotiruokareseptejä, joiden avulla muokkaat ruokailutottumuksesi terveellisempään suuntaan. Nämä ruoat maistuvat koko perheelle ja resepteistä kokkaatkin kerralla isompia annoksia. Ruokien raaka-aineet ja ravintosisältö tukevat painonhallintaa ja terveyttä parhaalla mahdollisella tavalla.

Elämäntapavalmennus tarjoaa myös monipuoliset mahdollisuudet liikunnan lisäämiseen omaan arkeen sekä treenaamisen kehittämiseen. Valmennuksessa on erilliset kuntosali- ja kotitreeniohjelmat aloittelijoille ja kokeneemmille treenaajille.

Parasta elämäntapavalmennuksessa on kuitenkin valmennuksen huippuvalmentajat sekä valmennuksessa mukana olevien tsemppaava yhteishenki! Tällä valmennuksella onnistut ja teet pysyvän elämäntapamuutoksen!


Huom! Tätä valmennusta/kurssia ei voi maksaa liikuntaedulla.