07.06.2022 3 min lukuaika

Pyöriikö sinunkin mielessäsi kysymys "Miten laihtua nopeasti"?

Oletko havahtunut siihen, ettei lempimekkosi tai lempifarkkusi mahdu enää päälle ja haluaisit pukea ne pian lähestyvin juhliin? Oletko pyöritellyt lähiaikoina mielessäsi kysymystä, miten laihtua nopeasti? Et ole ainoa. Monet haluavat päästä ylimääräisistä senteistä ja kiloista eroon ja tietysti – mitä nopeammin, sen parempi. Vaikka pikainen laihdutustahti kuulostaakin houkuttelevalta, ja Internet on pullollaan vinkkejä siihen, miten laihtua nopeasti, kannattaa kuitenkin huomioida muutama seikka ennen kuin nämä vinkit ottaa käytäntöön.

Miten laihtua nopeasti – Perusteet kuntoon

Ennen kuin syvennymme siihen, miten laihtua nopeasti, tarkastellaan ensin sitä, mitä vaaditaan, että laihtumista ylipäätään tapahtuu. Jotta laihtuisit, täytyy sinun saavuttaa energiavaje. Näin energiansaantisi täytyy olla pienempi kuin energiankulutuksesi. Energiavaje voidaan saavuttaa ehkäpä helpoiten muokkaamalla ruokavaliota ja rajoittaa näin energiansaantia, mutta onnistuu tämä myös liikkumisen avulla, lisäämällä näin energiankulutusta.

"Jotta laihtuisit, täytyy energiankulutuksesi olla suurempi kuin energiansaantisi."

Yksinkertainen vastaus kysymykseen, miten laihtua nopeasti, on siis, että sinun täytyy joko pienentää energiansaantiasi tai lisätä energiankulutustasi ja laihtumista tapahtuu. Vastaus ei kuitenkaan ole näin yksiselitteinen. On tärkeää ymmärtää, että keho tarvitsee tietyn määrän energiaa ja ravintoaineita ylläpitääkseen kehon normaalia toimintaa. Näin, energiansaannissa ei tulisi alittaa 1200 kcal:n päiväsaantia. Vaikka siis tavoitteenasi olisikin laihtua nopeasti, on tärkeää, ettet rajoita energiansaantiasi liian pieneksi, jotta kehosi voisi toimia normaalisti. Nopealla laihdutustahdilla on myös vaikutusta laihdutustulokseen. Syvennytään tähän seuraavaksi.

Kuinka pudottaa painoa nopeasti – Nopean laihdutustahdin vaikutus kehonkoostumukseen

Tiesitkö, että mitä nopeammalla aikataululla laihdutat ja pudotat painoa, sitä enemmän pudotetusta painosta on todellisuudessa lihasmassaa? Lihasmassa vaatii niin treeniä, että energiaa säilyäkseen ja jos energiaa ei ole riittävästi tarjolla, kehon on järkevämpää luopua lihasmassasta kuin käyttää energiaa sen ylläpitoon. Näin, jos dieettisi sisältää hyvin niukasti energiaa, eikä yhtään tai esimerkiksi hyvin vähän lihaskuntoharjoittelua, kehosi alkaa luopua lihasmassastaan.

Jos tällaista hyvin niukkaravinteista dieettiä alkaa noudattamaan ja keho on sen aikana suuressa energiavajeessa, voi dieetin ansiosta laihduttajan kehonkoostumus muuttua siten, että dieetin jälkeen hänen kehonsa rasvaprosentti on lopulta suurempi kuin ennen laihdutusprojektin aloittamista. Tämä johtuu siitä, että osa pudotetuista kiloista olikin lihasmassaa, sillä kehon oli taloudellisempaa luopua näistä, kuin käyttää vähäistä energiansaantiaan sen ylläpitämiseen. Sen sijaan kehon rasvamassa on voinut pysyä lähes entisellään, sillä tämän ylläpitämiseen keho ei tarvitse samalla tavalla energiaa kuin lihasmassan ylläpitämiseen. Lopputuloksena laihduttajan kehon rasvaprosentti on suurentunut, sillä lihasmassan määrä on pienentynyt. Tämä lopputulos ei ole varmastikaan kenenkään toivoma, eikä ulkonäöllisestä tai terveydellisestäkään näkökulmasta edullinen. Jotta näin ei kävisi, laihdutustahti kannattaa pitää maltillisena ja keskittyä ennemmin joidenkin muiden mittareiden seuraamiseen kuin vaa'an lukeman.

Miten laihtua nopeasti vs. Miten laihduttaa järkevästi?

Laihduttaa voi nopeallakin aikataululla ja esimerkiksi jo neljässä viikossa voi saavuttaa isojakin tuloksia. 100–500 gramman laihdutustahti viikkoon onkin useimmille hyvä laihdutustahti.

Laihdutustuloksia ei kuitenkaan kannata mitata pelkän vaa'an avulla, sillä, kuten edellä käytiin läpi, pelkkä painon putoaminen ei ole tavoiteltava merkki. Sen sijaan esimerkiksi peili, mittanauha, oma fiilis ja omat vaatteet voivat olla parempia mittareita laihdutusprojektin etenemisestä. Kun esimerkiksi huomaat, ettei vaatteet enää puristakaan samalla tavalla kuin ennen, tiedät että tulosta on tullut.

Jotta laihdutustulokset olisivat pysyviä, kannattaa jo dieetin aikana opetella sellaisia tapoja, joita on helppo jatkaa dieetin jälkeenkin. Sillä jos nämä dieetillä noudatetut tavat ovat sellaisia, joita ei huvita dieetin jälkeen ylläpitää ja palataan vanhoihin, totuttuihin tapoihin, pudotetut kilot ja kadonneet sentit tulevat kyllä takaisin. Näin esimerkiksi ruokavalioon ja ruokailutapoihin kannattaa tehdä sellaisia muutoksia, joita on helppo toteuttaa omassa arjessa dieetin jälkeenkin.

Tiivistetysti voidaankin todeta, että laihduttaminen kannattaa aloittaa hyvissä ajoin niin, että sille voidaan varata aikaa, eikä nopealle laihdutuskuurille tarvitse edes lähteä! Lisäksi laihduttaessa on tärkeää kiinnittää huomiota myös muihin asioihin kuin vaa’an lukemaan ja muistaa, että jo pienellä painonpudotuksella voi olla merkittäviäkin terveysvaikutuksia. Näinpä, kuten edellä ollaan todettu, vastaus kysymykseen, miten laihtua nopeasti, on kokonaisuudessaan hyvin moninainen. Laihtua voi nopeastikin, mutta se mistä kilot tällöin lähtevät, ei ole ehkä se toivotuin lopputulema. Laihduttaessa tulee myös aina huomioida se, että kehomme tarvitsee päivittäin tietyn määrän energiaa ja eri ravintoaineita toimiakseen kunnolla. Kannattaakin pohtia, kummalla on itselle enemmän painoarvoa, sillä että painonpudotus tapahtuu nopeasti vai sillä, että painonpudotus tapahtuu järkevästi.

Lue myös: Asiantuntijamme laatima tietopaketti laihtumisesta


Huom! Tätä valmennusta/kurssia ei voi maksaa liikuntaedulla.