20.05.2019 4 min lukuaika

Miten ketogeeninen ruokavalio eroaa vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta?

Ketogeeninen ruokavalio on se vaihtoehto, jolla päästään lähimmäksi täysin hiilihydraatitonta ruokavaliota. Täysin hiilariton ruokavalio ei ole ihmiselle hyväksi, sillä silloin ruokavalio ei tarjoa tarpeeksi kuituja, vitamiineja ja kivennäisaineita. Tästä syystä oikeaoppinen ketogeeninen ruokavalio sisältää sopivassa määrin vähähiilihydraattisia kasviksia, joista saadaan esimerkiksi tärkeitä suojaravintoaineita sekä kuituja. Näin ihminen saa ravinnon kautta muun muassa kehon immuunipuolustuksen ja ruoansulatuselimistön kannalta välttämättömiä osasia, kuitenkin ilman että hiilarit nousevat yli rajan, jossa keho on vielä ketoositilassa. Ketogeeninen ruokavalio on siis käytännössä yhtä kuin hiilariton ruokavalio, vaikka täysin ilman hiilhydraatteja ei ollakaan.

Vähähiilihydraattinen ruokavalio puolestaan sisältää myös hiilihydraatteja, mutta vähäisemmässä määrin. Vähähiilihydraattinen ruokavalio ei välttämättä johda ketoositilaan, eli ruokavaliossa on mukana vähäisissä määrin hiilihydraatteja, jolloin keho ei tuota ainakaan merkittävissä määrin ketoaineita pääasialliseksi energianlähteekseen. Vähähiilihydraattisen ruokavalion teho painonpudotuksessa perustuu rajattuun energiansaantiin, jolloin keho saa ravinnosta vähemmän energiaa kuin se kuluttaa. Tällöin se joutuu käyttämään varastoenergiaansa, eli rasvakudosta, energian muodostamiseen. Mekanismi on kuitenkin hieman eri kuin ketoosilla, koska keholla on käytettävissään myös hiilihydraatteja, joista se voi muodostaa glykogeenia.

Vähähiilihydraattisella ruokavaliolla hiilihydraatteja nautitaan tyypillisesti 20-100g päivässä. Proteiinia voidaan nauttia 1-3 g per rasvaton painokiloa ja valtaosa päivän energiansaannista tulee laadukkaista rasvanlähteistä. Vähähiilihydraattisen ruokavalion makrojakauma (rasvat-proteiinit-hiilihydraatit) voivat siis hieman vaihdella päivästä riippuen, kunhan ruokavalion kokonaiskalorimäärä ei kohoa.

Koska hiilihydraatteja voidaan nauttia kuitenkin kohtuudella, esimerkiksi käytössä olevien kasvisten kirjo on laajempi ja mukaan voi mahtua joskus myös esimerkiksi pienissä määrin hedelmiä, marjoja, maitotuotteita tai jopa vähäisissä määrin viljatuotteita. Siksi vähähiilihydraattinen ruokavalio voi olla toisille ketogeenista ruokavalitoa helpompi noudattaa, sillä se on monesti hieman sallivampi kuin täysin ketogeeninen ruokavalio. Kumpikin ruokavalio toimii kun energiamäärä on rajattu kulutukseen nähden, eli syödään vähemmän kuin kulutetaan.

ketogeenisen ruokavalion ruoka-aineita tarjottimella

Kumpi on tehokkaampi, ketogeeninen ruokavalio vai vähähiilihydraattinen ruokavalio?

Molemmat toimivat yhtä hyvin! Onnistuneen dieetin tärkein tekijä on se, miten pystyt noudattamaan ruokavaliota pitkäjänteisesti ja kumpi tuntuu itsestä mielekkäämmältä.

Moni sokerihiiri on saanut paljon apua ketogeenisestä ruokavaliosta ja he kokevat mielitekojen sekä sokerihimon helpottaneen tai hävinneen täysin, jolloin heidän on ollut äärimmäisen helppo noudattaa ketogeenista ruokavaliota onnistuneesti. Tällöin heille ketogeeninen ruokavalio on varmasti paras valinta, koska heidän on helppo pysyä ruokavaliossa, mielitekoja ei ole ja tulosta syntyy!

Toiset taas kokevat vähähiilihydraattisen ruokavalion noudattamisen itselleen helpompana, koska se on hieman joustavampi ja sallii vaihdella enrgianlähteitä enemmän. Vähähiilihydraattinenkaan ruokavalio ei silti kestä niin sanottuja “ohisyöntejä”, vaan päivän aikana nautitun energiamäärän pitää pysyä kurissa.

Kumpikin ruokavalio siis tuottaa haluttuja tuloksia ja se, kumpi itselle toimii paremmin, on paljon kiinni siitä, miten oma keho toimii ja kumman noudatuksessa on helpompi pitäytyä, sillä vain noudatettu dieetti toimii!

 

Millainen valmennus on FitFarm Keto49?

FitFarmin Keto49 on tehokas 7 viikon valmennus painonpudotukseen ja rasvanpolttoon. Mikäli tavoite on siis laihtua tehokkaasti, Keto49 on loistava vaihtoehto!

Keto49:n ruokavalio on ketogeeninen, eli käytännössä hiilihydraatiton ruokavalio. Valmennuksen kattavassa ohjelmassa on huomioitu oikeaoppisen ketogeenisen ruokavalion vaatimukset sekä se, että ruokavaliosta saadaan kaikki, mitä keho tarvitsee toimiakseen ja voidakseen hyvin. Myös Keto49-valmennuksen treeniohjelman on laadittu tukemaan ketogeenista ruokavaliota, eli treenit ovat lyhyitä ja intensiivisiä, jotta kehon liiallista stressiä pystytään välttämään. Keto49-ruokavalio toimii kuitenkin myös ilman liikuntaa ja moni on saanut upeita tuloksia jo pelkkää ruokavaliotakin noudattamalla!

Lue myös: Mikä ihmeen Keto49?

ketogeeninen munakas lautasella

Vai onko vähähiilihydraattinen sittenkin minua varten?

Mikäli koet, että ketogeeninen ruokavalio ei ole sinulle ehkä se paras vaihtoehto, voit harkita myös muita vaihtoehtoja! FitFarmin tehokas Superdieetti-valmennus on puhtaaseen ruokaan perustuva painonpudotusvalmennus, jossa energiaa rajataan viikkojen kuluessa hiilihydraatteja vähentämällä. Valmennus alkaa hieman reilummalla hiilihydraattimäärällä ja valmennuksen edetessä hiilarimäärää vähennetään pikkuhiljaa, jolloin lopputuloksena on oikeaoppisesti toteutettu vähähiilihydraattinen ruokavalio vaihtoehto! Hiilihydraattien rajaaminen ruokavaliosta on yleensä toimiva tapa saada aikaan energiavaje, jolloin paino putoaa ja rasva pala tehokkaasti ja laihdut ilman kärsimystä!

Tutustu Superdieettiin

Keto49 kokemuksia

Keto49 oli kevään 2019 hittiuutuus ja kevään kaksi starttia saavuttivat huiman suosion! Mikä parasta, Keto49 on tuonut lyhyessä ajassa hurjia tuloksia niin painonpudotuksen kuin sokerihimon taltuttamisenkin saralla!

“Tässä muutosta vain 1 viikon jälkeen! Kiloja on lähtenyt 4, senttejä lantiolta 2,  reideltä 3 ja vyötäröltä 2! Turvotus on poissa, kaksoisleuka pienentynyt ja vatsavaivat poissa.  Jos tällaisia muutoksia saa viikossa, niin 1,5 kk päästä mua ei enää tunnisteta kadulla!”


keto49 valmennuksen muutoskuva nainen on laihtunut 4 kiloa viikossa


“Homma toimii ja kahdessa viikossa on palanut 7 kiloa!”

“Voin suositella lämpimästi Keto49:ä. Painonpudotus 6 kg ja olo on tosi hyvä!”

“Neljäntenä dieettipäivänä rinnanymärys -7 cm.”

“Vatsaongelmat ovat tiessään, samoin kaikki naposteluhimot!”

“Nukun yleensä yövuorojen jälkeen vai pari tuntia katkeamatonta unta, mutta keton myötä nukun helposti viisikin tuntia laadukasta unta heti työvuoron  jälkeen! Lisäksi jaksan valvoa ilman väsymystä ja herään aina pirteänä!”

Ensimmäisen viikon saldo pienentymistä: vatsa - 9cm, lantio - 5cm, reisi - 3cm, alli - 2,5cm, rinta - 6cn, yht. naisesta lähteny 31cm. Ei huono, ottaen huomioon, että suhteellisen suuren osan viikosta olen maannut sohvalla.“

jennan muutos kolmessa viikossa ketogeenisellä ruokavaliolla keto49-valmennuksessa. pudotettuja kiloja on kymmenen

Jennan muutos 3 viikossa

"Tässä kuvassa poseeraa yli 30-vuotias nainen, kahden pienen lapsen äiti, joka on elänyt kiireistä lapsiperheen arkea. Ateriarytmit olleet hukassa, ja veden juominen todella heikkoa ja sen näkee ennen-kuvassa joka on otettu 29.4. ennen KETO49-dieettiä: hirveä turvotus, paha olla, puuskutus ja kiristävät vaatteet. Painoa 107 kg!3 viikkoa dieettiä takana, painoindeksi laskenut jo kahdella, vaatteet näyttävät taas hyvältä ja ateriarytmit kohdillaan. Ihan uskomatonta kyllä 10 kg on nyt pudotettuja kiloja ja matka jatkuu vielä kesäkuun loppuun😍Ihana saada itsensä takaisin🙏"

Lisää Keto49-kokemuksia voit lukea täältä!

Lue jutun aiempi osa: Miten ketogeeninen ruokavalio toimii?


LIITY SÄHKÖPOSTILISTALLE JA SAA ILMAISIA VINKKEJÄ