08.12.2020 2 min lukuaika

Viimekertaisessa artikkelissa kävinkin hieman taustaa voimaharjoittelusta läpi ja pureudutaan tässä osassa hiukan tarkemmin vaikutuksiin ja ennen kaikkea siihen miksi voimaharjoittelu kannattaisi olla osa hyvinvointia. Jos et ole lukenut aikaisempaa kirjoittamaani artikkelia kannattaa se käydä ensiksi lukemassa.

Moni varmaan tietää erilaiset gripperit, eli sellaiset pihdin näköiset välineet, joita myydään ihan joka urheiluosastolla ja joiden tarkoitus on lisätä puristusvoimaa. Näitä välineitä on pidetty ihan leluina ja on myös sanottu, että ei noista kauheasti hyötyä ole.

Jos mietitään näitä välineitä terveyden kautta, niin ei voida suoraan sanoa, että ne ovat hyödyttömiä. Puristusvoima on nimittäin yksi mittari, jolla mitataan kuinka voimme suoriutua jostain nostotehtävästä ihan normaalin arjenkin keskellä. Jos ote ei pidä ja puristusvoima on heikko, emme myöskään suoriudu tehtävästä. Tutkimusten mukaan puristusvoima korreloi suoraan toimintakyvyn kanssa. Ja mitä parempi meidän toimintakyky on, niin se on suoraan yhteydessä pidempään eliniänodotteeseen. Voimaharjoittelu vaikuttaa positiivisesti myös tähän puristusvoimaan. 

Toinen tärkeä asia mitä voimaharjoittelulla saavutetaan on lihasmassan lisääntyminen. Mitä enemmän ikää, sitä enemmän korostuu lihasmassan merkitys. Voimaharjoittelu kehittää meidän koordinaatiota, lihasmassaa sekä tasapainoa, jotka ovat toimintakykymme kannalta tärkeitä asioita. Mitä huonompi tasapaino, sitä helpommin liukastumme esimerkiksi talvella ja loukkaannumme herkemmin. Lihasmassa suojaa sisäelimiä, luita ja niveliä. 

Voimaharjoittelu aiheuttaa kuormitusta myös luille, jolloin ne vahvistuvat. Voimaharjoittelu onkin yksi tärkein ”nuoruuslääke” ja sitä voi tehdä vauvasta vaariin kun se vain toteutetaan oikealla tavalla yksilön taso ja lähtökohdat huomioiden.

Sekä lihasmassaan ja puristusvoimaan voidaan siis vaikuttaa oikeanlaisella voimaharjoittelulla ja ennen kaikkea niin, että se lisää toimintakykyämme arkeen. Tässä siis pari tärkeää seikkaa mihin pääsemme voimaharjoittelulla vaikuttamaan. Lisänä on voimaharjoittelun tuoma monipuolisuus ja henkinen puoli johon pureudun tarkemmin seuraavassa artikkelissa.

”Voimaharjoittelu tekee kokonaisvaltaisesti vahvempia ihmisiä”

 Artikkelin on kirjoittanut valmentaja Mikko Korpeinen.  

Lähteet: Voimaharjoittelu, teoriasta parhaisiin käytäntöihin, Jukka Mäennenä, VK-kustannus 2019.

Uuden Voimaharjoittelu-valmennuksen avulla vahvistat tukilihaksia ja lisäät voimaa! Valmennus alkaa 1.2., lue lisää ja lähde mukaan!


Liity uutiskirjeemme tilaajaksi!