12.06.2019 2 min lukuaika

Sport™-valmennuksessavaihtoehtoja ruokailuun on paljon. Mukana on grammantarkat ruokavaliot kovaan dieettiin, aineenvaihdunnan nostoon, dieetiltä paluuseen tai ylläpitoon, jossa maksimoidaan suorituskykyä sekä lihaskasvua. Neljäntenä vaihtoehtona on mennä ruokien kanssa silmämääräisesti ilman puntaria hyvällä kokonaisuudella ja juuri tähän neljänteen vaihtoehtoon suurimman osan kanssa pyritäänkin pikkuhiljaa. Hyvä kokonaisuus josta muodostuu itselle tapa on ainoa tie pysyviin tuloksiin.

Miksi monta ruokavaihtoehtoa silmämääräisen syömisen lisäksi?

Ensinnäkin hyvin harva ihminen on siinä pisteessä, että siitä silmämääräisesti syömisestä tulee hyvä. Helposti syödään aivan liian vähän suhteessa liikuntaan, mikä jarruttaa kehitystä ja hidastaa oma aineenvaihdunta. Tämän vuoksi herkutteluhetketkin tarrautuvat kylkiin kiinni helpommin. Moni Sport™-valmennuksessa mukana ollut on dieetannut omia rasvavarastoja pois tarkalla tekemisellä. Dieetiltä poistuminen on tehty tarkasti ja sen jälkeen kun ruoat ovat riittävällä tasolla ja kehonkoostumus se mitä on haluttu, on hyvä hetki alkaa harjoittelemaan sitä ravitsemuksen koostamista silmämääräisesti.

Kolme lautasta, joissa tonnikalalasagnettea ja kasviksia.

Miksi pyritään tuollaiseen ravitsemuksen koostamiseen silmämääräisesti?

Hyvin hyvin harva jaksaa oikeasti punnita niitä ruokiaan vuosia putkeen. Ja mitä me teemme vuosien ajan on kuitenkin se ratkaiseva tekijä kaiken suhteen eikä se, mitä tehdään viikkojen ajan vaikka se tehtäisiin kuinka tarkasti. Siitä syystä näen ainoana vaihtoehtona monelle sen, että opetellaan tuo merkitsevä tekijä, eli tavat ja niistä muodostuva kokonaisuus. Urheilullisessa ja hyvässä kunnossa pystyy pysymään ja kehittymään täysin ilman puntaria, jos osaa koostaa sen syömisensä hyvin.

Pysyykö gramman tarkat ruokavaliot silti aina mukana?

Pysyy ehdottomasti. Tavoite ja tekeminen. Nuo kaksi asiaa pitää olla samalla tasolla. Monilla ihmisillä on kovat tavoitteet mutta tekeminen ei vastaa yhtään sitä tavoitetta. Jos esimerkiksi haluat lyhyessä ajassa paljon tulosta rasvanpoltollisesti, olet kilpaurheilija ja haluat maksimoida suorituskykysi tai haluat vaikka kasvattaa maksimaalisesti lihasmassaa, silloin sen tekemisen pitää olla myös maksimaalisella tasolla, mihin kuuluu ehdottomasti tarkka sekä oikeanlainen ravitsemus. Eli gramman tarkat ruokavaliot pysyvät aina jatkossakin Sport™-valmennuksessa mukana, koska valmennuksessa on mukana ihmisiä, joilla on eri tavoitteet ihan sinne tarkkaan ja kovaan tekemiseen saakka.

Tavoitteen määrittää jokainen itse ja sen mukaan määräytyy sitten myös se tekeminen. Sport™-valmennuksessa ei ole esimerkiksi ikinä ollut ruokavalioissa cheat mealia, eikä tule. Herkkuhetket ovat jokaisen oma asia ja niiden määrä perustuu omaan tavoitteeseen. Minä en aikuisille ihmisille ala kertomaan koska hampparin saa syödä, sillä kyllä sen verran pitää itse oppia siitä syömisestään että sen voi itse päätellä ja syödä sen hampparin ilman omantunnon tuskia. Cheat meal on jo ajatuksena mielestäni vääristynyt koskien elämäntapaa, sillä ravitsemuksemme on kuitenkin yksi iso kokonaisuus, mihin mahtuu satunnaisesti varsin hyvin myös grillijonosta ostettua sapuskaa.

Tämän tyylisen valmennuksen mahdollistaa vain yksi asia ja se on jatkuvuus. Sport™ on jatkuva valmennus, joten esimerkiksi vuoden mittaisia tavoitteita pystytään tekemään ja toteuttamaan. Jatkuvuudella isoja muutoksia oikeasti tehdään sekä luodaan niitä uusia tapoja! Totta kai 10 viikossa saadaan paljon aikaa, mutta usein vain yhdelle osa-alueelle ravinnon suhteen; joko ollaan dieetillä, käänteisellä dieetillä aineenvaihduntaa nostamassa, kehittymässä maksimaalisesti tai harjoitellaan sitä silmämääräisesti syömistä. Näitä kaikkia ei ikävä kyllä samaan aikaan voi saada.

Summa summarum, Sport™ -valmennus tähtää pysyviin tapoihin ja muutoksiin ja oikoteitä niihin ei sallita tässä valmennuksessa. Lyhyet viikkojen mittaiset tekemiset ovat tulosten nopeaa saavuttamista varten (ja joskus toimivaakin sellaista), mutta elämäntavat viikkojen ympärillä määrää tulosten pysyvyyden. Monet joutuvat esimerkiksi ensin syömään 10 viikon ajan enemmän ennen kuin heitä edes dieetille päästetään, mutta näin toimimalla menemme kohti pysyvää lopputulosta.

Artikkelin kirjoitti valmentaja Matias Koistinen.

Sport™-valmennuksesta saat tukea ruokailutapojen pysyvään muuttamiseen ja siihen, että terveellinen ja monipuolinen ruokavalio jatkuu ympäri vuoden. 


LIITY SÄHKÖPOSTILISTALLE JA SAA ILMAISIA VINKKEJÄ