15.09.2020 4 min lukuaika

8 syytä lähteä Sportiin mukaan

Miksi sinä lähtisit Sporttiin mukaan? Jokaisella on siihen omat syynsä, yksikään niistä ei ole väärä, kunhan syyt lähtevät sinusta itsestäsi ja ajaa tekemään hyviä asioita. Listaan muutaman yleisen syyn, miksi ihmiset ovat lähteneet mukaan Sportiin ja vielä pysyneetkin mukana.

  1. Henkilökohtaisuus. SPORT on niin henkilökohtaista valmennusta. Ensin speksataan jokaisen henkilökohtaiset tiedot ja tavoitteet. Tämän jälkeen valitaan millä työkaluilla tavoitteisiin päästään. SPORT:issa ei ole painoluokkia, eikä nimettyjä ruokavalioita, on vain SINÄ, SINUN tavoitteesi ja siihen sopivat työkalut. Myös treenimuodot ja määrät menevät sinun tavoitteiden ja resurssien mukaan. Halusit sitten polttaa rasvaa, kerätä kiinteää massaa eli lihasta tai vaikka tukea kestävyysharjoittelua oikealla ruokavaliolla, se onnistuu SPORTilla.
  2. Suunnitelma. Monet ihmiset haluavat paljon asioita, mutta ovat vähän ”hukassa” tilanteensa kanssa. Useimpien tavoite on niin korkealla, että sinne pääsemiseen ei riitä muutaman viikon treeni. SPORT on ympäri vuoden jatkuva valmennus, joka auttaa tekemään pitkän aikavälin suunnitelmia yhdessä valmentajan kanssa. Se tarkoittaa myös oikeasti isoja ja pysyviä muutoksia. Tällä hetkellä monen tavoitteet ovat ensi kesässä ja mikäli ne haluaa saavuttaa, pitää suunnitelman toteuttaminen aloittaa jo nyt syksyllä.
  3. Urheiluravitsemus. Kuulostaa siltä, että tämä sana koskee vain ammattiurheilijoita. Mutta oikeasti se koskee jokaista urheilevaa ihmistä. Ei siis ole kyse siitä koetko olevasi urheilija, vaan siitä mitä oikeasti teet. Mikäli sinä juokset, treenaat salilla tai liikut muulla tavalla, olisi sinun todella suotavaa syödä urheiluravitsemuksen mukaisesti. Liikunnan ja ruokavalion olisi syytä AINA kohdata, oli tarkoitus sitten kehittyä tai polttaa rasvaa. Jos syömme esimerkiksi liian vähän ja liian pitkään, ei treeni ole enää kehittävää. Tai jos yritämme polttaa rasvaa samalla tavalla kuin naapuri, joka ei liiku ollenkaan ja itse liikumme paljon, saamme aikaiseksi vain lihaksen purkua sekä ylirasittumista kehoon. Toki siinä vähän rasvaakin lähtee, mutta ei se kauheasti siinä kohtaa ilahduta. Mikäli olet siis tilanteessa jossa, ”urheilen paljon, mutta mitään ei tunnu tapahtuvan”, on sinun syytä tulla pistäytymään SPORT:issa.
  4. Autonomia. Yksi valmentamisen peruspilareista on autonomia. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että valmennettava päättää itse myös tekemisistään hyvin paljon, pitkäaikaisessa valmennussuhteessa tämä on erittäin tärkeä tekijä. SPORT ei siis ole valmennus, jossa ”kaikki tekee samalla tavalla”, vaan sinä teet juuri niin asioita, jotka sopivat sinun elämääsi. Teet harjoituksia omasta tahdostasi, et siksi että valmennus tai valmentaja niin sanoo. Tämän takia meillä on niin kattava valikoima esimerkiksi treeniohjelmia (juoksuohjelmat, kuntonyrkkeily, saliohjelmat, liikkuvuusohjelmat, leuanveto-ohjelmat, kotitreenit ym,), jotta jokainen löytää omaan tavoitteeseen mieluisat treenimuodot. Samalla tavalla etenemme syömisen suhteen, kaikki eivät syö SPORT:issa lähellekään samalla tavalla, vaan ruokavalioita säädetään valmentajan kanssa niin, että tekemistä pystyy jatkamaan pitkiä aikoja. Osa esimerkiksi punnitsee ruokansa ja osa ei.
  5. Oppi. SPORT tähtää siihen, että valmennettavat saavuttavat tavoitteensa, oli ne kuinka isoja tahansa. Ainoa asia mitä isot tavoitteet vaatii, on aikaa, muita kikkoja siihen ei ole. Järkevä pitkäjänteinen tekeminen tuo kyllä tuloksia. Tulosten lisäksi SPORT:in tarkoitus on tehdä valmentajasta ”turha”, eli ihmisestä tulee pikkuhiljaa itse niin osaava, luentojen, kokeilujen, välillä myös erehdysten kautta, että varmasti pärjää yksinään siinä kohtaa, kun valmennuksesta haluaa jättäytyä pois. Toki SPORT:issa saa myös tarkat ohjeet miten toimia missäkin tilanteessa. Sekin tapa sopii osalle, ettei tarvitse itse ”miettiä yhtään”, mutta pidemmälle mentäessä ne asiat alkavat kyllä juurtua tuollakin mallilla.
  6. Yhteisö. SPORT:in facebook-ryhmään kannattaa liittyä, jos tuntuu että on yksin tavoitteidensa ja tekemisensä kanssa. Varsinkaan omista onnistumisista ei monesti uskalleta muille ihmisille puhua ja se on ikävä asia, koska kaikki me haluamme positiivista palautetta tekemisestämme. Vaikka kyse on ”vain” sosiaalisen median ryhmästä, on se todella iso voimavara monelle mukanaolijalle. Päivittäin osa kertoo onnistumisistaan, osa epäonnistumisistaan, vinkkejä sekä kokemuksia jaetaan todella paljon. Se mikä loistaa ryhmästä eniten, on positiivisuus. Ryhmässä on paljon vasta-alkajia sekä myös todella kovia treenaajia. Silti kukaan ei kuvittele olevansa toistaan parempi vaan aina saa apua, neuvoja sekä tukea tilanteeseensa. Olenkin sanonut SPORT:in sisällä, että tämä on työläs valmennus, mutta samalla helppo, koska minulla on satapäinen joukko huippuja apuvalmentajia!
  7. Kehittyminen. SPORT:in motto on ”tosissaan muttei totisesti”. Tämä tarkoittaa sitä, että menemme hyvällä fiiliksellä koko ajan eteenpäin, ”lillukan varsiin” emme puutu, vaan keskitymme olennaisiin asioihin. Voin luvata, että treenit haastavat jokaisen. Vaikka meillä on rento ja positiivinen ilmapiiri, saa hammasta purra, koska itsensä haastaminen on se asia mikä meille tuo kehityksen. Mikäli salilla tehdään samat asiat viikosta toiseen, mutta kehitystä ei tule, olemme todennäköisesti jääneet omalle mukavuusalueelle ja keholla ei yksinkertaisesti ole syytä kehittyä. Treenejä on eri tasoisia, mutta jokainen saa antaa omalla tasollaan kaikkensa. Näin kehitämme henkistä puolta fysiikan mukana. Jos olet siis valmis haastamaan itsesi ja haluat oikeasti kehittyä, on SPORT:in treenit sinun valintasi.
  8. Monipuolisuus. Kuulen usein lauseen ”haluaisin tiivistyä, parantaa juoksukuntoa, käydä ryhmäliikunnassa sekä saada lihastakin salilla”. SPORT pystyy antamaan sen mitä tavoittelet, jos sinulla on vain suunnitelmallisuutta ja aikaa. Ihan kaikkia jäniksiä emme voi jahdata, mutta järkevällä suunnittelulla ja ohjelmoinnilla saavutamme kaikki tavoitteet. SPORT ei siis kategorioi sinua mihinkään tiettyyn ryhmään, esim. maksimaalinen lihaskasvu tai juoksuharrastajat. Voit haluta molemmat, voit myös saavuttaa molemmat, maksimaalisesti toista tai vähän molempia. SPORT:in yksi ehdoton rikkaus on, että vaikka kaikilla valmennettavilla on omat tavoitteensa, yhdessä voimme toteuttaa ne kaikki.

Artikkelin on kirjoittanut valmentaja Matias Koistinen, joka valmentaa sinua 21.9. alkavassa SPORT-valmennuksessa!


Liity uutiskirjeemme tilaajaksi!