17.10.2019 2 min lukuaika

Jos tunnistat itsesti tästä tekstistä, älä pahoita mieltäsi, vaan lue loppuun asti. Ratkaisu ongelmaan on olemassa FitFarmin avulla.

Miksi minun paino ei putoa vaikka kuinka olen dieetannut?

Jos ihminen haluaa saavuttaa elämäntapamuutoksen ja pysyviä muutoksia, se edellyttää hyvinvointia ja monen asian parantumista elimistön toiminnassa. Ylipaino tuo mukaan ikävän paljon negatiivisia asioita suurimmalle osalle ihmisistä, esimerkiksi:

  • kohonnut verenpaine
  • rasvamaksa
  • kohonnut verensokeri
  • heikentynyt suoliston toiminta
  • kohonneet veren rasva-arvot
  • malata-asteinen tulehdus

Listaa voisi ikävä kyllä jatkaa pidemmällekin. Osalle ihmisistä tulee pieni osa metabolian häiriöistä, huonotuuriselle taas kaikki häiriöt. Nämä ovat asioita, mistä ei kannata syytellä itseään tai kokea huonoa omaatuntoa vaan ne ovat asioita, jotka kannattaa tiedostaa. On myös hyvä ymmärtää, että nuo kaikki on hyvin pitkälle omissa käsissä muutettavissa olevia asioita.

Miksi se paino ei siltikään putoa vaikka kuinka kovasti dieetataan?

Nuo kaikki edellä mainitut asiat (kuten kohonnut verenpaine ja sokeri) kuormittavat elimistöä, eli käytännössä nämä asiat aiheuttavat stressiä sekä syövät kehon palautumiskapasiteettia, eli stressinsietokykyä.

Mistä stressi sitten on lähtöisin? Yleisimpiä stressinaiheuttajia ovat:

  • kova energiavaje
  • liian kova liikunta suhteessa palautumiskapasiteettiin
  • henkinen stressi siitä mitä saa ja mitä ei saa tehdä + vaakalukema

Mitä tapahtuu kun ihminen, jonka kroppa on stressaantunut, laskee ruokamäärät aivan liian alas, tekee ruokavaliosta liian yksinkertaisen (eli poistaa esimerkiksi tärkeitä ravinnon lähteitä kokonaan) ja nostaa liikuntamäärän ylös? No, se kuormittaa siis entistä enemmän jo valmiiksi kuormituksen alla olevaa kehoa ja mieltä. Sitä ei yksinkertaisesti pysty jatkamaan kovin pitkälle ja kroppa tekee tähän stopin ennen kuin huomaattekaan. Lopputuloksena on aivan loppuun ajettu keho ja mieli, minkä takia jojoillaan takaisin lähtöpainoon tai mikä pahempaa, jopa lähtöpainon yli. 

Mikä voisi olla ratkaisu loppuunajetun kropan korjaamiseksi? 

Lisää hyvinvointiasi, älä heikennä sitä! Monipuolinen ruokavalio on kaiken A ja O tukemaan ja korjaamaan tilannetta. Syödään siis monipuolisesti! Eli ruokavalioon rohkeasti hyviä hiilihydraatin lähteitä, joista saamme tärkeitä kuituja, ravintoaineita sekä energiaa. Valitaan hyvät pehmeät rasvan lähteet sekä laadukkaat proteiinin lähteet. Tärkeässä roolissa tässä tilanteessa ovat myös marjat ja kasvikset erityisesti silloin kun haluamme laskea kehon stressitilaa ja tukea energia-aineenvaihduntaa. 

Painonpudotus on toki yksi tärkeä asia stressaantuneen kropan korjaamiseksi mutta senkään ei kannata olla liian ripeää ja stressiä tuottavaa. Maltillinen energianvaje tavoitetaan kun hiilihydraateista otetaan osa pois mutta ei missään nimessä kokonaan, koska silloin ruokavaliosta katoaa monipuolisuutta ja tärkeitä ravintoaineita jos niin tehdään.

Hiilihydraatteja rajoittamalla meillä muodostuu VHH-ruokavalio, joka auttaa sopivan energiavajeen tavoittamista ja stressaantunen kehon "korjaamisen" voi aloittaa. Mikäli ihminen on passiivinen liikkuja, ei uusia kovia harrastuksia kannata samalla aloittaa. Sen sijaan on hyvä keskittyä arkiaktiivisuuteen, hyötyliikuntaan ja rentoutumiseen. Arkiaktiivisuus, ravitsemus ja rentoutuminen tuovat kyllä yhdessä toivotun tuloksen. VHH-valmennuksessa saa kyllä myös liikkuvuusharjoitukset kotiin tehtäväksi, niiden tarkoitus on taas lisätä hyvinvointia sekä kehon toimintaa, ei tuottaa suurta stressiä! Mikäli innostut liikkumaan enemmän, silloin saat ruokavalion muokkaukseen ohjeistusta! 

Artikkelin on kirjoittanut Sport™, Superdieetti®, ja VHH-valmentaja Matias Koistinen. 

VHH-valmennus alkaa ensimmäistä kertaa 4.11. 


LIITY SÄHKÖPOSTILISTALLE JA SAA ILMAISIA VINKKEJÄ