08.08.2019 2 min lukuaika

Silloin kun arki on täynnä kiirettä ja stressiä, mukaan tarvitaan myös vastapainoa. Omaa aikaa ja paikkaa, jossa keho ja mieli pääsee rauhoittumaan.

Hektisen ja kiireisen arjen pyörteissä on tärkeintä oppia kuuntelemaan omaa kehoa ja sen antamia signaaleja. Aina paras ratkaisu ei olekaan lähteä puskemaan kehoa entisestään kovalla ja intensiivisellä HIIT-treenillä, jos takana on rankka ja pitkä päivä.

 

Kehon kuuntelun merkitys

Mitä paremmin oppii kuuntelemaan omaa kehoa, sitä paremmin oppii myös tiedostamaan onko kyse laiskuudesta, vai ovatko keho ja mieli oikeasti väsyneitä.

Väsyneenä keho voi kaivata lempeämpää otetta ja rankan treenin siirtäminen toiselle päivälle voi ollakin parempi ratkaisu!

Hyödyllisempää on siinä tapauksessa kuunnella kehoa ja pitää lepopäivä, tai tehdä rankan treenin tilalla kevyempi ja palauttavampi harjoitus. Kevyemmällä harjoituksella voidaan saada jopa paremmat harjoitusvaikutukset.

Jooga on loistava muoto tähän tarkoitukseen, sillä tämä liikuntamuoto huoltaa niin kehoa kuin mieltä!

 

Jooga osana monipuolisia FuncFit -kehonpainotreenejä

Monipuolisten lihaskunto- ja liikkuvuustreenien lisäksi toiminnallisessa kehonpainovalmennuksessa FuncFitissä on nyt myös mukana Vinyasa Flow -joogaharjoitus!

Vinyasa Flow -jooga on dynaaminen harjoitus, jossa yhdistyy liike ja hengitys. Tavoitteena on siirtyä liikkeestä toiseen hengityksen tahdissa ilman erillisiä pysähdyksiä tai taukoja.

Vinyasa Flowssa keho saa kokonaisvaltaisesti fyysistä haastetta ja mielen hallintaa. Tämä joogamuoto tuo kehoon liikkuvuutta, voimaa, tasapainoa ja kehonhallintaa.

 

Miksi joogata?

Moni saattaa ajatella, että ei voi harrastaa joogaa tai tehdä liikkuvuusharjoituksia, koska ei ole kovin notkea. Todellisuudessa sinun ei tarvitse osata valmiiksi mitään ja notkeus kehittyy kyllä ajan mittaan säännöllisen harjoittelun myötä! Jokainen voi tehdä harjoituksen oman tason ja päivän tuntemuksen mukaan – päivissäkin on eroja.

Joogan tarkoituksena ei myöskään ole olla notkea tai taipua haastaviin asentoihin, vaan kyse on enemmänkin kokonaisuudesta. Joogassa yhdistyy keho, mieli ja hengitys, yhteys omaan itseensä.

Säännöllisellä harjoittelulla voidaan lievittää stressiä, kohentaa mielialaa ja oppia tuntemaan paremmin omaa kehoa. Joogan avulla voit löytää mielen ja kehon tasapainon ja näin se toimiikin hyvänä vastapainona intensiivisille treeneille.

Joogaharjoituksen aikana on lupa pysähtyä ja olla läsnä hetkessä.

 

Hengittäminen osana joogaa

Tärkeänä osana joogaa on myös hengitys, jolla sanotaan olevan myönteisiä vaikutuksia henkiseen hyvinvointiin. Monet meistä hengittää vain pinnallisesti ja osasyynä tähän voi olla esimerkiksi stressi. Hengitysharjoitusten avulla voidaan laajentaa rintakehää ja keuhkojen tilavuutta, sekä tehostaa hapen kuljettamista energianlähteeksi.

 

Leikkisästi virtaava ja energisoiva jooga

Joogatyylejä on monenlaisia. Osa on fyysisempiä, dynaamisempia ja energisoivia, kuten Vinyasa Flow ja toiset taas selvästi rauhallisempia ja meditatiivisempia harjoituksia.

FuncFitissä pääset testaamaan dynaamisempaa Vinyasa Flow -harjoitusta ja yhdistää sen osaksi toiminnallista kehonpainoharjoittelua.

Monipuolinen ja suosittu 8 viikon kehonpainovalmennus FuncFit alkaa taas 19.8.

Haluatko sinäkin oppia treenaamaan monipuolisesti omalla kehonpainolla? Tervetuloa mukaan - Nähdään FuncFitissä!

Lue myös 


LIITY SÄHKÖPOSTILISTALLE JA SAA ILMAISIA VINKKEJÄ