15.10.2019 1 min lukuaika

Olet ehkä kuullut termin VHH, joka tarkoittaa vähähiilihydraattista ruokavaliota. Minkä takia vähähiilihydraattinen ruokavalio on toimiva ja yleisesti käytetty ruokavaliomalli rasvanpolttoon?

Rasvanpolton perusteet & huono aineenvaihdunta

Kun halutaan polttaa rasvaa, on saavutettava energiavaje - tämä on yksinkertaisesti totuus rasvanpoltosta. Eli kuluta enemmän kuin syöt niin rasva palaa. Kolikon kääntöpuolena tuossa on se, että jos sinulla on heikosti toimiva aineenvaihdunta, korkeat stressitasot sekä passiivinen elämäntapa, ne tuovat mukanaan sen, että elimistö ei enää kuluta energiaa normaalisti.

Huonot elämäntavat tuovat mukanaan usein aineenvaihdunnan häiriöitä, joista yleisimpiä ovat verensokerin nousu, verenpaineen nousu ja esimerkiksi rasvamaksa, jotka vaikuttavat meidän energiankulutukseen. Näiden metabolisten häiriöiden korjaamiseen VHH on usein sopiva vaihtoehto koska vähähiilihydraattisella ruokavaliolla pystyt yhdistämään energiavajeen sekä terveellisen ja monipuolisen ruokavalion.

VHH eli vähähiilihydraattinen ruokavalio on monipuolinen

Kun halutaan syödä monipuolisesti ja terveellisesti, on ruokavaliossa oltava tietyt elementit läsnä. Eli ruokavaliossa tulisi olla paljon kasviksia ja marjoja, riittävä määrä rasvaa (erityisesti pehmeitä rasvoja), laadukkaat vähärasvaiset proteiinin lähteet sekä hyvät hiilihydraatin lähteet, joista saamme monipuolisesti kuituja ja mikroravinteita tukemaan elimistömme toimintaa.

On tärkeää, että saamme riittävästi monipuolisista lähteistä olevia rasvahappoja, proteiinia (jotta emme pura lihasmassaa dieetillä), monipuolisesti kasviksia sekä marjoja. Nämä tekijät tuovat mukanaan jo sellaisen energiamäärän että hiilihydraateille ei yksinkertaisesti jää niin paljoa tilaa mikäli energiavajeessa halutaan pysyä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että hiilihydraatin lähteet jäisi kokonaan pois! Niin ei tarvitse VHH:lla tehdä, vaan sitä kuuluisaa kaurapuuroa saa ja kannattaakin VHH:llakin syödä!

Vähähiilihydraattiseen ruokavalioon kuuluvat kaurapuurot ja marjat.
Lue myös: Painoni ei putoa - onko minulla metabolinen häiriö?

VHH:ssa ei mielestäni kannata rajata tiettyä grammamäärää raja-arvoksi, vaan aina säätää määriä yksilön mukaan! Meillä kaikilla on kuitenkin erilaiset lähtökohdat ja tarpeet ruokavalion suhteen. 

Artikkelin kirjoitti VHH-valmentajaMatias Koistinen. 

Lähde sinäkin mukaan uuteen VHH-valmennukseen kokeilemaan vähähiilihydraattista ruokavaliota!


LIITY SÄHKÖPOSTILISTALLE JA SAA ILMAISIA VINKKEJÄ