09.02.2021 1 min lukuaika

Vinkit tehokkaaseen pakara- ja keskivartalotreeniin

Tuntuuko sinusta siltä, että pakaratreeni menee reisille? Vaikka teet sata istumaannousua päivässä, niin pyykkilaudasta ei ole tietoakaan? Harri Forsberg, yksi Suomen menestyneimmistä naisten kehonmuokkauksen valmentajista kertoo tässä artikkelissa tyypillisimmät syyt sille, miksi pakara- ja vatsalihastreeni ei tuota tulosta:

1. Sammuneet pakarat

Istumatyö on yleistä ja koronapandemian myötä arkiaktiivisuus ja -liikunta on vähentynyt. Moni ei osaa aktivoida pakaralihaksiaan, jolloin salilla tehty pakaroihin kohdistuva treeni meneekin niin sanotusti “reisille”. Yksinkertaisella pakaroiden aktivaatioharjoittelulla saadaan nopeasti kehitystä aikaiseksi.

2. “Uinuvat vatsalihakset”

Ennen kuin voidaan rakentaa varsinaisia vatsapalikoita, tulee saada “korsetti” kuntoon. Tärkein asia vatsalihasharjoittelussa on syvien vatsalihasten aktivaatio. Ensin syvät vatsalihakset kuntoon, sitten vasta palikoiden metsästykseen. Samalla saattaa myös päästä alaselän kivuista eroon.

3. “Vatsalihakset tehdään keittiössä”

Tämä vanha sanonta pitää siinä mielessä paikkansa, että vatsalihakset eivät piirry näkyviin ennen kuin rasvakerros lihasten päällä on riittävän alhainen. Tämä ei tarkoita sitä, että pitää mennä äärimmäisyyksiin vaan jo pienellä rasvanpoltolla voidaan saada vatsalihasten ääriviivoja kauniisti näkyviin.

4. Pakaratreenissä riittävä vastus

Pakara on kehon suurin lihas ja kehittyäkseen vaatii erilaista ärsykettä ja kasvavaa vastusta. Progressiivisella harjoitusohjelmalla voidaan tulosta saada lyhyessäkin ajassa.

5. Tekniikat eivät ole kunnossa

Salilla voidaan käydä useita vuosia ja monta kertaa viikossa keskinkertaisella tuloksella. Osaatko oikeasti tehdä lihaskuntoharjoitteet oikein? Oikealla tekniikalla tehtynä liikkeet kohdistuvat juuri sinne, minne pitää ja saatat yllättyä, että vastusta ei enää pystykään lisäämään niin kuin aiemmin, koska teet työtä juuri oikealla lihaksella. Tekniikat kuntoon ja tulosta tulee varmasti!

Artikkelin kirjoitti BIKINI CHALLENGE® - ja FITBELFIE® & CORE -valmentaja Harri Forsberg. 

Kapean keskivartalon ja pyöreiden pakaroiden salaisuus löytyy FitBelfie® & Core -valmennuksesta! Lähde mukaan!


Liity uutiskirjeemme tilaajaksi!