07.08.2018 1 min lukuaika

Nykyään käydään vielä paljon keskustelua siitä, millainen on oikeaoppinen tapa kehittää voimaa. Mielipiteitä ja teorioita paljon ja monet pohjautuvatkin omaan kokemukseen tai opittuun tietoon. Voimantuottoon tarvitaan maksimaalinen lihassupistus ja se saavutetaan ottamalla huomioon kolme eri tekijää. Oikeaoppinen voimaharjoittelu on käytännössä fysiologiaa, biomekaniikkaa ja matematiikka. Jotta voisi kehittyä, harjoittelijan on otettava huomioon yksilölliset erot. Tekniikoiden täytyy olla jokaiselle omiin ”mittoihin” hiottuja, jotta voimantuotto on optimaalisinta omille mittasuhteille ja loukkaantumisriski säilyy mahdollisimman pienenä.



Mikä on sitten oikeaoppinen harjoitusohjelma?
Tässä muutama tärkeä tekijä harjoitusohjelmassa huomioitavaksi:

    1. Pääliikkeet ja niiden tekniikat on huomioitu oikein

    1. Apuliikkeet on valittu siten, että ne tukevat maksimaalista kehitystä ja tukilihasten harjoittamista

    1. Tekniikka ja kordinaatio paranevat, eli nekin saavat harjoitusta

    1. Ohjelma kehittää ns. avainlihasten voimaa

    1. Ohjelmassa on otettu huomioon alkulämmittely ja liikkuvuusharjoitteet

    1. Ohjelman eri osa-alueet vahvistavat harjoittelijan heikkouksia

    1. Ohjelma on kokonaisvaltainen ja ennaltaehkäisee sekä eliminoi loukkaantumisriskiä




Tsemppiä kaikille treeneihin ja mahtavaa loppukesää!

Artikkelin kirjoittaja on maastavedon moninkertainen maailmanmestari, 22 vuotta voimaillut valmentaja Mikko Korpeinen.

Stronger-voimavalmennus alkaa 13.8. Lue lisää!

Kysyttävää Mikolta? Kysy rohkeasti mikko@fitfarm.fi!


LIITY SÄHKÖPOSTILISTALLE JA SAA ILMAISIA VINKKEJÄ