03.04.2020 2 min lukuaika

Koronaepidemia pyyhkäisi arkemme uuteen uskoon hetkessä ja olemme kaikki uuden edessä. Tilanne on sama olitpa sitten kiireinen perheenisä Tampereelta, konsultti Piilaaksosta tai opettaja Singaporessa. Olemme kaikki yhteisen maailmanlaajuisen uhan, stressin ja paineen alla. 

Työuupumustilastot kertoivat karuja lukuja jo alkuvuodesta ennen koronakriisiä. Suomalaisten naisten riski sairastua burnoutiin todettiin niin korkeaksi, että tutkijatkin olivat ihmeissään. Tilastokeskuksen mukaan viikoittaisista univaikeuksista kärsi jopa melkein puolet naisista. Ärtyneisyyttä, jännittyneisyyttä ja hermostuneisuutta kertoi tuntevansa lähes joka kolmas nainen. Mielenterveyssyistä jäätiin myös työkyvyttömyyseläkkeelle aiempaa useammin, kasvua edellisvuodesta on noin 20 prosenttia.

Emme olleet vailla kuormaa ennen koronaa. Nyt kaiken tämän päälle lisätään pelko ja huoli omasta sekä läheisten terveydestä, huoli toimeentulosta ja taloudellisesta selviytymisestä, etätyöskentely kotiolosuhteissa, lasten etäopetus ja muut uuden arjen muutokset. Kehomme ja mielemme ovat valtavalla koetuksella. 

Keinoja stressin hallintaan

Tilanteessa, jossa ympärillä oleviin olosuhteisiin emme juuri voi vaikuttaa, on tärkeä löytää keinoja oman mielen tyynnyttämiseen ja stressistä palautumiseen. Arkeen kannattaa luoda hyvinvointia tukevia rutiineja, jotka auttavat turvaa ja helpotusta myös aivoillemme - edes jokin asia on ennallaan. 

Riittävä lepo ja yöunet ovat nyt entistä tärkeämpiä. Uni on tärkein palautumisen keino ja riittävä uni vahvistaa myös kehosi luontaista vastustuskykyä. Läheisten ihmisten tuki ja lämpö on tärkeää ja auttaa meitä stressistä palautumisessa - soita ja viestitä ystävälle tai läheisellesi joka päivä! Säännöstele kielteisten uutisten määrää ja koeta keskittyä hyvään. Mitä hyvää olet huomannut arjessasi nyt? Mistä saat hyvän olon tunteita nyt? Mistä olet kiitollinen juuri nyt? Vietä aikaa luonnossa - se lievittää stressiäsi nopeasti ja vahvistaa immuunipuolustustasi parissa tunnissa. Jos et pääse luontoon nyt, pelkkä luontokuvan katsominenkin auttaa.

Lisää tukea jaksamiseesi nyt saat myös Stressi haltuun -verkkokurssilta, jossa opimme yhdessä helppoja käytännön työkaluja, joilla saat lievitettyä kuormitustasi monin eri tavoin. Voit aloittaa kurssin heti!

Artikkelin kirjoitti stressivalmentaja Miia Huitti. 


LIITY SÄHKÖPOSTILISTALLE JA SAA ILMAISIA VINKKEJÄ