01.10.2019 2 min lukuaika

Haluaisitko oppia treenaamaan tehokkaasti ja kehittävästi lyhyessä ajassa? Onko tavoitteenasi sporttisempi ja vahvempi keho, sekä energisempi arki?

Kiireisen arjen pelastaja on monipuoliset ja tehokkaat kehonpainotreenit! Omasta fyysisestä kunnosta on tärkeää pitää huolta myös hektisessäkin elämänvaiheessa ja tähän ratkaisuna on nopeat sekä tehokkaat treenit, jotka voi tehdä missä ja milloin vain. Kehonpainoharjoittelu on monipuolinen tapa kehittää omaa kroppaa, voimatasoja, kehonhallintaa ja toimintakykyä!

Miten kehonpainotreeneistä voi saada riittävän tehokkaita, kun vastuksena on vain oma keho?

Omalla kehonpainolla treenatessa treenit ovat kokonaisvaltaisia, kun käytössä on aina useampi kuin yksi lihas kerrallaan. Kun vastuksena on vain oma keho, on tärkeää että tehdään paljon isoja lihasryhmiä kuormittavia liikkeitä, jotka haastavat koko kroppaa ja tekevät kehosta vahvan ja toiminnallisen.

"Toiminnallisten kehonpainotreenien hyödyt ja tuloksen voit huomata muun muuassa parempana ryhtinä sekä kehonhallintana, suorituskyvyn kehittymisenä, puolierojen pienenemisenä, sekä kehon kiinteytyneessä olomuodossa ja energisempänä olona arjessa!"

Säännöllisen ja monipuolisen harjoittelun myötä, sekä liikkuvuuden kehittyessä liikeradat laajenevat ja näin opit käyttämään sekä aktivoimaan lihaksia paremmin! Liikeratojen kehittyessä myös treenien intensiteetti kasvaa, energiaa kuluu enemmän ja näin tulet myös saamaan treeneistä enemmän tehoja irti.

FuncFit-valmentaja Mirka Vikman demonstroi vuorikiipeilijä-liikettä, mikä sopii kehonpainotreeniin.

Erilaisia tehokeinoja kehonpainotreeneihin

  • Liikerata – Omalla kehonpainolla tehdessä on tärkeää kiinnittää huomio liikeratoihin.
Voit testata tätä esimerkiksi perinteisessä kyykyssä, tai vaikkapa punnerruksessa. Onko kyykky pelkkä niiaus, vai laskeutuuko takapuoli jalkojen väliin lähes syvään kyykkyyn? Mikäli tuntuu että liikkuvuus tulee vastaan, olisiko aika kiinnittää huomiota liikkuvuusharjoitteluun? Parempi liikkuvuus takaa turvalliset liikkeet ja suoritustekniikan, sekä huomattavasti paremmat tehot treeneihin!

FuncFitin treeneissä liikkuvuusharjoittelu on huomioitu niin omana harjoituksenaan kuin alkulämmittelyohjeissa sekä itse treeneissä!

  • Suoritustyyli – Kun tekniikka ja liikeradat ovat hallussa, haastetta treeneihin voi lisätä esimerkiksi tempoa nostamalla. Aikaa vastaan tehdyissä treeneissä liikkeiden nopeampi suoritustempo tuo treenin ihan uudelle tasolle! Huh, kyllä hapottaa!
  • Monipuolisuus – Kehonpainotreenien ei todellakaan tarvitse olla tylsiä! Perusliikkeet kunniaan, mutta monipuolisella ja vaihtelevalla ohjelmalla lihakset saa riittävästi kaipaamaansa ärsykettä:

    • Kyykky on kuningasliike, mutta perinteisen kyykyn lisäksi kannattaa testata erilaisia yhden jalan kyykkyjä, jotka taas haastavat kehoa aivan eri tavalla.
    • Yhden jalan liikkeet kehittävät tasapainoa ja koordinaatiota, sekä parantaa puolieroja ja vahvistaa syviä tukilihaksia.
    • Erilaiset hyppyliikkeet, kuten kyykkyhypyt, ovat äärimmäisen kovia liikkeitä ja niillä saadaan hyvin myös lisättyä tehoja treeniin! Räjähtävillä liikkeillä voidaan kehittää ponnistusvoimaa ja ponnistuksia voi lisätä myös ylävartaloa kuormittaviin liikkeisiin, kuten erilaisiin punnerruksiin.

FuncFitistä löytyy monipuolinen valikoima erilaisia liikkeitä tekniikkavideoineen ja kaikista liikkeistä löytyy vaihtoehdot eri tasoisille liikkujille. Omalla kehonpainolla tehtävät harjoitteet ovat äärimmäisen tehokkaita ja hauskoja!

Mikäli tavoitteenasi on kokonaisvaltaisesti kehittää voimaa ja liikkuvuutta, olla toimintakykyinen ja voida hyvin, sekä nauttia säännöllisestä liikunnasta nopeilla ja tehokkailla treeneillä, FuncFit™ on takuuvarmasti sun juttu!

FuncFit™-valmentaja Mirka Vikman demonstroi kyykkyä, joka on oiva kehonpainotreeniliike.

Lue myös: Liikkuvuuden merkitys

Miksi treenata omalla kehonpainolla?

  • Aikaa ei kulu paljon - kehonpainotreenit voi tehdä nopeasti! 
  • Treenit voi suorittaa missä ja milloin vain!
  • Treenit ovat mukanasi kaikkialla – lomamatkalla, työreissussa, kotona, mökillä!
  • Treenit ovat vaihtelevia ja monipuolisia!
  • Pystyt seuraamaan helposti kehitystä!
  • Hyvää vaihtelua perinteiseen salitreeniin – Kehität kroppaa kokonaisvaltaisesti!
  • Treenit sopivat monentasoisille liikkujalle – Kaikkiin liikkeisiin löytyy eri tasoiset vaihtoehdot!

Toiminnallisten kehonpainotreenien hyödyt ja tuloksen voit huomata muun muuassa parempana ryhtinä sekä kehonhallintana, suorituskyvyn kehittymisenä, puolierojen pienenemisenä, sekä kehon kiinteytyneessä olomuodossa ja energisempänä olona arjessa! 

FuncFit™-valmennuksessa treenataan pelkkää omaa kehonpainoa hyödyntäen. Lähde sinäkin mukaan ja ota kehonpainotreenit haltuun!

Artikkelin kirjoitti FuncFit™-valmentaja Mirka Vikman.


LIITY SÄHKÖPOSTILISTALLE JA SAA ILMAISIA VINKKEJÄ