19.10.2021 1 min lukuaika

Miten olla onnellinen?

Harva meistä usein kokee, että kaikki asiat tällä hetkellä ovat niin hyvin, että voisin olla onnellinen. Vähintäänkin sataa, jos ei muuta. Jos odottaa täydellistä hetkeä, saattaa joutua odottamaan kauan onnellisuutta.

Jokainen meistä voi radikaalisti päättää olla onnellinen tämänhetkisistä olosuhteista huolimatta. Sidomme usein onnellisuutemme ulkoisiin olosuhteisiin, tapahtumiin ja ihmisiin. On hyvin vapauttavaa huomata, että voimme olla hyvällä päällä, vaikka ulkona sataa tai läheiset ihmiset ovat huonolla tuulella.

"Jokainen meistä voi radikaalisti päättää olla onnellinen tämänhetkisistä olosuhteista huolimatta."

Nainen tanssii ja hymyilee sateessa auringon laskiessa

Onnellisuuden ja kiitollisuuden yhteys

Kiitollisuus auttaa tuntemaan onnellisuutta välittömästi ja kiitollisuutta voi opetella tietoisesti. Kiitollisuutta voi tuntea siitä, että on elossa, siitä, että saa olla juuri minä ja siitä, että elämä on täynnä mahdollisuuksia. Kiitollisuus onkin yksi pikaflassin kolmesta harjoituksesta kohti parempaa hyvinvointia. Kiitollisuus on ennen kaikkea tunne siitä, että kaikki on riittävän hyvin juuri nyt.

Kiitollisuutta voisi verrata, vaikka kiikareihin. Kiikarit suurentavat juuri sen näkymän, mihin ne kohdistaa. Positiivinen kierre alkaa pienistä voitoista ja onnistumisen tunteesta. Pienen voiton saa, kun muuttaa asenteensa ja ryhtyy hommiin. Ensin täytyy toki tietää omat tavoitteensa hyvinvoinnin saralla.

"Kiitollisuus on ennen kaikkea tunne siitä, että kaikki on riittävän hyvin juuri nyt."

Kiitollisuuden tilasta on helpompi lähteä asettamaan hyvinvointitavoitteita. Onnellisuusparadoksi tulee siitä, että olemme kiitollisia nykyhetkestä ja samalla voimme tavoitella uusia kokemuksia tulevaisuudessa.

Ennen kaikkea onnellisuus on asenne, eikä se ole riippuvainen mistään ulkoisesta. Sen voi valita joka hetki uudestaan. Uusien kokemuksienkin tavoittelu helpottuu, kun niitä tavoittelee kiitollisena onnellisuutta tuntien.

Artikkelin on kirjoittanut Laura Seppälä (Ph.D), joka on väitellyt co-designista ja ihmisten kanssakäymisestä tiimeissä. Laura on myös Flassi® -menetelmän kehittäjä.

Lue myös: Meditaatio, kiitollisuus ja arvot

Tutustu Flassi® -valmennukseen ja aloita itsesi kehittäminen!


Liity uutiskirjeemme tilaajaksi!

Huom! Tätä valmennusta/kurssia ei voi maksaa liikuntaedulla.