04.03.2022 1 min lukuaika

Läsnäolon voima

Mielenrauha on tärkeä toimintakyvyn edellytys. Helpoin tapa rauhoittua on pysähtyä ja palauttaa itsensä läsnä olevaan hetkeen.

Läsnäolon tunnistaa siitä, että ei pohdi menneitä eikä tulevia. Menneiden pohtiminen saattaa masentaa ja tulevien pohtiminen ahdistaa. Läsnä olevassa tilassa on täysin tässä hetkessä ja se tuntuu usein helpotukselta.

Lyhyestäkin meditaatiosta on hyötyä

Meditaation ei tarvitse olla monimutkaista. Alla olevan meditaatioharjoituksen löydät videoituna Flassi® -valmennuksesta.

Istu alas. Suorista selkä. Laske jalat maahan ja kädet syliin. Hengitä rauhallisesti. Voit laskea uloshengityksiä yhdestä kymmeneen ja sitten taas alusta. Jos mieleesi tulee ajatus, anna sen lipua ohi. Usein tiedostavaa mieltä verrataan siniseen taivaaseen ja ajatuksia pilviin.

Jo yksi minuutti voi auttaa ja katkaista kiireen. Läsnäolon tilasta voi toimia rauhallisesti ja rakentavasti. Kun meditaation ideasta saa kiinni, voi aikaa pidentää.

Itseään voi rauhoittaa myös sanomalla, että kaikki on hyvin juuri nyt, tällä hetkellä.

Flassi® -menetelmä pitää sisällään kahdeksan erilaista harjoitusta, joiden tarkoitus on fokusoida omiin tavoitteisiin ja niiden toteuttamiseen.

Fokusoitunut toiminta oman hyvinvoinnin eteen tuottaa myös kykyä olla avuksi muille.

"Muista rauhoittua säännöllisesti ja pitää itsestäsi huolta!"

Artikkelin on kirjoittanut Laura Seppälä (Ph.D), joka on myös Flassi® -menetelmän kehittäjä.

Lue myös: Näin voit kehittää hyvinvointiasi Flassi® -menetelmän avulla


Huom! Tätä valmennusta/kurssia ei voi maksaa liikuntaedulla.