30.12.2019 3 min lukuaika

Ensimmäiset viikot usein ratkaisevat

Ketogeeninen dieetti rasvanpolttomenetelmänä on äärimmäisen tehokas ja sen avulla on mahdollista saada rasvanpoltto käyntiin extrapowerilla, jopa ilman lisäliikuntaa. Pitkällä aikavälillä sen teho ei kuitenkaan ole ylivoimainen muihin dieettimalleihin verrattuna, ja tehokkaan alkustartin jälkeen tuleekin hyväksyä se, että jatkossa rasva palaa maltillisemmin, ketoilua jatkaen tai hiilihydraatteja maltillisesti ruokavalioon lisäten.

On sanomattakin selvää, että pitkäjänteisen rasvanpolton onnistumisessa juuri nuo ensimmäiset viikot ovat ratkaisevia, etenkin, jos liikakilojen kanssa on paininut jo useampaan kertaan, aina epäonnistuen. Ylipainoa jos on kertynyt useampi kymmenen kiloa, ei välttämättä ole kovin motivoivaa seurata, miten paino laskee parisataa grammaa viikossa ja samalla kärvistellä mahdollisen nälän ja herkkuhimojen kanssa. Vaatii vahvaa itsekuria, pitkäjänteisyyttä ja tahdonvoimaa malttaa edetä etanavauhdilla hiirenaskelin alusta asti, kun tietää, että matkaa on jäljellä vielä vaikka ja kuinka paljon. Fakta on, että vain todetut tulokset motivoivat. 

Ylipaino ei ole kertynyt viikoissa, joten se kaikki ei myöskään lähde viikoissa, mutta jo muutamassa viikossa voi antaa tehokkaan äkkilähdön ensimmäiselle kympille, varsinkin, jos ylipainoa on kertynyt useamman kymmenen kilon verran. Ketogeenisen dieetin vahvuus runsaasti ylipainoisia ajatellen on juuri tässä: Tehokas startti kohentaa nopeasti omaa hyvinvointia ja lisää motivaatiota jatkaa. Nopeasti keventynyt olomuoto vähentää mahdollisia ylipainon aiheuttamia liikkumisen esteitä, ja itselle mieluisan liikunnan lisääminen arkirutiineihin alkaa tuntua mukavalta. Kaikin puolin parempi olo vahvistaa uskoa omaan pystyvyyteen ja sekös jos mikä on vahva kantava voima!

Tarkalla dieetillä tuloksia 

Koska KETO49:n tarkoitus on olla tehokas rasvanpolttodieetti alkubuustina pitkäjänteisempään painonpudotukseen, vaatii ruokavalion noudattaminen tarkkuutta ja päättäväisyyttä sekä vahvuutta pystyä muuttamaan omia syömistottumuksiaan hyvinkin paljon dieetin ajaksi. KETO49 on radikaali dieettimalli siinä, että ruokavalio on melkoisen rajallinen ja hiilihydraatit pidetään ihan minimissään. Ketogeeninen ruokavalio muuttaa kehon energia-aineenvaihduntaa tehostaen näin rasvan käyttöä pääenergianlähteenä. Perinteiset hiilihydraattilähteet, kuten peruna, riisi, leipä, puuro ja marjat, eivät kuulu ruokavalioon. Näiden tilalle tulee runsaammin rasvalähteitä, kuten kasviöljyt, mantelit, pähkinät, siemenet ja avokado. Vähiten hiilihydraattia sisältävät kasvikset sekä vähärasvaiset ja (lähes) hiilihydraatittomat proteiinilähteet kuuluvat listalle, rasvaista kalaa unohtamatta.

Monen mielestä tällainen äärimmäinen ruokavalion muutos on silkkaa hulluutta ja tulokset vain ohimeneviä, kunnes kilot tulevat korkojen kera takaisin. Näin asia voi ollakin, mikäli dieetille lähtee lyhytjänteisyydellä ja kuuriluontoisella ajattelutavalla, ja mikäli dieetti toteutetaan ”avaimet käteen”-periaatteella pelkkää ruokavaliota tuijottaen ja tuloksia odotellen. Mikä tahansa hittidieetti kääntyy itseään vastaan, mikäli se toteutetaan tuolla tavalla.

Matka terveempään minään

FITFARMin KETO49ei ole mikä tahansa hittidieetti. Sen voima piilee siinä, että ketogeeninen ruokavalio on valmennuksessa pääasiassa vain työkalu, ja kaikki muu valmennuksessa tähtää juurikin siihen pysyvään painonhallintaan ja itselle sopivien terveyttä ja hyvinvointia edistävien elämäntapojen löytämiseen sekä haitallisten tapojen tunnistamiseen ja muuttamiseen. Mentaalivalmennuksella on vankka rooli ja se on ollut myös valmennusten eniten kiitosta saanein osa, eikä suotta, sillä sen avulla moni on taltuttanut sisäisen sokerihiirensä, ahmijansa tai tunnesyöjänsä ja alkanut arvostaa itseään ja hyvinvointiaan uudella tavalla.

Ja loppupeleissä, vaikka ruokavalion sisältö tuntuukin alkuun hyvin erikoiselta, ei se loppujen lopuksi ole sen kummempaa kuin tavallinen maistuva ruoka ja säännölliset ateriat tasaisin väliajoin. Monelle oikein toteutetusta ketoilusta jääkin elämään mukaan iso liuta hyviä valintoja, vaikkei ketoilua enää jatkaisikaan dieetin jälkeen. Dieetatessa nälkä ja väsymys ovat useimmiten ne pahimmat sudenkuopat, mutta ketoillessa suurin osa välttyy näiltä ja se tekee dieettaamisesta helppoa. Sitten jääkin aikaa tutkailla oikeasti niitä omia elämäntapoja ja valintoja ja alkaa tietoisesti tehdä muutosta niihin. Se ei suinkaan tarkoita, että loppuelämä tulisi ketoilla, koska kuten sanottu, tämä on matkan alku. Tehokas sellainen.

Lähtökohtaisesti dieettaamisessa maltti on aina valttia, ja jo pienikin painonpudotus on terveydelle eduksi ja ihan pienilläkin arjen muutoksilla ylipaino alkaa vähentyä. Dieetti tulisikin aina nähdä yksisuuntaisena matkana kohti terveempää ja hyvinvoivempaa minää, ei jokavuotisena rantakuntokuurina tai muuna radikaalina miinuskalorijaksona, johon myydään menopaluulippuja sarjapaketteina. Vaikka alussa ottaisikin KETO49:n kaltaisen tehostartin rasvanpolttoon, loppumatka tulee kulkea rauhallisemmin ja juurruttaa terveitä, itselle sopivimpia tapoja omaan elämään pysyvästi. Meillä on tarjota sinulle työkaluja ja tukea matkallesi, mutta loppuviimein sinä itse kuljet oman matkasi ja on sinusta itsestäsi kiinni, miten vahvan tien itsellesi rakennat. 

Artikkelin kirjoitti KETO49- ja KETO365 -valmentaja Saila Hilvola. 

Kiinnostuitko KETO49-valmennuksesta? Lue siitä lisää.


Liity uutiskirjeemme tilaajaksi!