25.02.2019 2 min lukuaika

Jääkaapin ovi käy joka mainoskatkolla ja elokuvaa katsoessa suuhun uppoaa herkku jos toinenkin. Töissä nappaat suklaapatukan pahimpaan nälkään ja palaverissakin uppoaa pulla poikineen. Kuulostaako tutulta? Moni vesittää painonpudotuksensa napostelemalla ihan huomaamattaankin valtavat määrät energiaa. Ylimääräiset napostelut kertyvät ajan myötä vyötärölle  ja hammasterveyskin kärsii jatkuvasta nassuttelusta.

Miten napostelun sitten saa kuriin? Kokosimme neljä tärkeintä pointtia napostelun ehkäisemiseen!

1. Ateriarytmi

Pahimmilleen napostelu yltyy, kun skippaat oikeat ateriat. Yksi kunnon ateria tulee helposti korvattua monella pienellä naposteltavalla ihan huomaamattaankin. Saatat ajatella että kyllä voit nyt syödä sen pullan kun et syönyt lounastakaan. Tunnin päästä nälkä kurnii taas ja tuumit että kyllä voit nyt syödä sen suklaapatukan, kun et kerran lounastakaan nauttinut. Itseään on niin helppo huijata! Pidä siis huolta, että syöt proteiinipitoisen ja riittävän aterian 3-4 tunnin välein. Hyvä rytmi on nauttia aamiainen, välipala, lounas, päivällinen ja vielä iltapalakin!



2. Riittävä ruoka

Jos syöt jatkuvasti lounaalla vain lautasellisen pelkkää salaattia ja viipaleen kurkkua, on ihan satavarmaa että napostelun tarve iskee, koska nälkä kolkuttelee jo pian ruoan jälkeen. Panosta siis siihen, että syöt hyvin ja riittävästi. Huolehdi jokaiselle aterialle kunnon proteiininlähde sekä reilusti kasviksia. Höystä sopivalla määrällä hyviä rasvoja ja lisää tarpeesi mukaan laadukkaita hiilihydraatin lähteitä. Nälkä pysyy loitolla, jaksat paremmin ja verensokerikin pysyy tasaisempana. Älä siis yritä kituuttaa liian vähällä ruoalla, koska se monesti kostautuu naposteluna ja iltasyöpöttelynä, jolloin tuloksena onkin paljon suurempi kalorimäärä kuin kunnon aterioilla olisit kerännyt!

3. Muista myös juoda


Monesti kun napostelun tarve iskee, voi hetken pohdittuaan huomata, että oikeastaan onkin vain jano! Se on jännittävä ilmiö, mutta aina ennen kuin annat napostelulle periksi, kokeile juoda lasillinen vettä ja kuulostele hetki, että meneekö napostelun tarve ohi!



4. Entäs kun vain tekee mieli napostella?

Ihminen on tapojensa orja, sanotaan. On ihan totta, että jos olet totuttanut itsesi jatkuvaan naposteluun, kehosi ja mielesi pyytää sitä lisää! Laita ensimmäiseksi kuntoon kohdat 1-3. Kun ne ovat kunnossa, tiedät, että kun napostelun tarve iskee, se on vain tottumusta tai kenties turhautumista. Kun olet huolehtinut, että ateriarytmisi on kunnossa, syöt tarpeeksi ja monipuolisesti ja muistat juoda, voit olla varma, että napostelunhimo on vain ohimenevä tunne, jota vastaan sinulla on kaikki aseet taistella! Älä siis anna periksi, pidä itsesi kiireisenä ja opettele pois pahasta napostelutavastasi. Monesti herkkujen napostelemisen korvaaminen "terveellisemmillä" vaihtoehdoilla vain pitkittää ongelmaa, eli et ikinä oikeasti opettele napostelutavasta pois, jolloin kierrettä ei saa katkaistua. Ala siis aktiivisesti opetella säännöllisiin ruoka-aikoihin ja jätä kylmästi napostelu pois. Ei se aluksi helppoa ole, mutta varmasti palkitsee myöhemmin!

Superdieetti®- ja Simple-valmennukset tarjoavat sinulle monipuoliset ja helpot ruokavaliot, joilla pidät huolen ettei napostelulle enää ole tarvetta!

LIITY SÄHKÖPOSTILISTALLE JA SAA ILMAISIA VINKKEJÄ