21.04.2020 1 min lukuaika

Aiemmin päivät täyttyivät palavereista, illat omista ja lasten harrastuksista ja usein viikonloputkin olivat ohjelmoituja. Vaikka nyt osa tästä onkin karissut pandemian vuoksi pois, arki on täyttynyt muilla velvoitteilla ja saattaa tuntua edelleen yhtä kiireiselle ja kuormittavalle. YLE uutisoi pääuutisissaan hiljattain, kuinka nykytilanne on lisännyt stressitasojamme merkittävästi ja tämä uhkaa immuunijärjestelmämme toimintaa.

Meillä on arjessamme hyvin vähän hetkiä pysähtyä kuulemaan, mitä minulle kuuluu juuri nyt. Koska viimeksi kysyit itseltäsi: miten minä voin ja mitä kehoni kertoo minulle nyt? Saatamme huolehtia tarmokkaasti muiden voinnista, mutta unohdamme itsemme. Nyt on tärkeää laittaa happinaamari ensin omille kasvoille, jotta voit auttaa muita.

Tunnista oireet

Kuormittavan stressin oireet hiipivät arkeemme vähä vähältä. Suuri sudenkuoppa stressin oireiden tunnistamisessa on se, että totumme niihin helposti ja niistä tulee normaali olotilamme.  Stressi vaikuttaa kaikille tärkeimmille elämämme osa-alueille; Se nakertaa arvokkaimpia ihmissuhteitamme ja pahimmillaan sairastuttaa meidät lamaannuttamalla immuunipuolustusjärjestelmämme.

Stressi näkyy:

  • tunnetasolla lisääntyneenä pinnan kiristymisenä, masennuksena, ärtymyksenä, alakuloisuutena.
  • ajattelun tasolla päätöksentekokyvyn heikkenemisenä, avuttomuuden lisääntymisenä, muistin häiriöinä.
  • fyysisellä tasolla kipujen voimistumisena, univaikeuksina, vastustuskyvyn heikkenemisenä, libidon heikkenemisenä.

  • motivaation tasolla aloitekyvyttömyyteenä, innottomuutena, välinpitämättömyytenä.

  • käyttäytymisen tasolla elämäntapojen rapautumisena, ryhmästä eristäytymisenä, suorituskyvyn heikkenemisenä

Keskity siihen, mihin voit vaikuttaa

Erityisesti kriisissä saamme voimaa siitä tunteesta, että voimme vaikuttaa edes johonkin itse. Oman stressisi lievittämiseen voit vaikuttaa monilla keinoilla heti ja samalla vahvistat vastustuskykyäsi ja rauhoitat mieltä ja kehoa. 

On tärkeää, että meillä on säännöllisesti hetkiä arjessa, jolloin kuuntelemme jaksamistamme ja teemme aktiivisesti konkreettisia tekoja sen kohentamiseksi. Stressi haltuun -verkkokurssilta saat lisää ymmärrystä stressistä sekä kasapäin erilaisia hyviä työkaluja stressin lievittämiseen arjessa.

Artikkelin kirjoitti stressivalmentaja Miia Huitti. 

Stressi haltuun -valmennuksesta saat päivittäisiä työkaluja stressin hallintaan. Voit aloittaa sen heti!

LIITY SÄHKÖPOSTILISTALLE JA SAA ILMAISIA VINKKEJÄ