26.04.2018 4 min lukuaika

Opi, ymmärrä ja onnistu valmentajan tuella!


Kirjoittaja on Matias Koistinen, FitFarmin verkkovalmentaja Superdieetti®, Simple ja Viimeiset 5 kg -valmennuksissa.

 

Tämä on kysymys mitä olen monesti itse pohtinut, ihan omallakin kohdalla. Minulle tämä on kuitenkin ihan selvä asia, saavutan täysin eri tavalla tavoitteeni hyvän valmentajan kanssa kuin yksin tehtynä, kokeiltu on. Kyse ei olekaan pelkästään siitä että saisin tietoa valmentajalta. Tiedän riittävästi asioista mitä minun kuuluu tehdä saavuttaakseni tavoitteet, toki kun valmentajana toimii Jari Bull Mentula, niin uuttakin opittavaa tulee. Listasin alle muutamia mietteitä siitä, miksi mielestäni tarvitaan valmentajaa.


Itsekriittisyys


Ihmiset ovat monesti liian ankaria itselleen, eteenpäin vievä itsekritiikki on hyvä asia, esimerkiksi kun tekee virheen niin myöntää sen ja miettii että mitä siitä voisi oppia ettei näin käy uudelleen. Tämä olisikin tärkeä erotella siitä negatiivisesta itsekritiikistä, otetaan esimerkki mitä kohtaan valmentajana paljon: välipala jäi syömättä tai retkahdettiin yhteen kahvipullaan, niin siitä haukutaan ja soimataan itseään niin kuin koko dieetti olisi pilattu. Pahimmassa tapauksessa ”rangaistaan” itseään esim. syömättömyydellä. Tuossa kohtaa tulee taas se valmentajan rooli, pitää huolta että keskitytään tärkeisiin asioihin, eikä takerruta itsekritiikin merkeissä pieniin asioihin, joille ei enää mitään voi.


Sokeutuminen omalle tekemiselle


Kun tekee asioita yksin, omalle tekemiselle sokeutuu helposti. Tavoitteet siintää mielessä ja koko ajan haluaisi tehdä enemmän ja kovempaa. Monesti valmentajan rooli onkin myös jarrutella, että oikeasti päästään sinne haluttuun lopputulokseen. Paljon on asiakkaita jotka ovat aloittaneet dieetin ja ruoka- sekä liikuntamäärät ovat heti alkuun sillä tasolla mitä kuuluu olla dieetin viimeisellä viikolla, koska tuloksia halutaan heti ja kuvitellaan että kroppa kestää sen rääkin loppuun asti, tai ei vaan tiedetä mitä tehdään. Hyvä valmentaja pitää tekemisen oikealla tasolla aikaan nähden, jotta tavoitteet saavutetaan ja niistä saadaan pidettyä kiinni. Liikunnassa enemmän ei ole aina parempi, tai rasvanpoltossa ”mitä vähemmän ruokaa sitä enemmän rasvaa palaa”-ajattelu ei vaan toimi.

 

Itselleen valehteleminen


Tämähän on maailman helpoin asia ja tätä näkee todella paljon. Ihminen on hyvä keksimään syitä itselleen miksi ei tekisi jotain asiaa, yleensä nämä asiat löytyy sieltä meidän mukavuusalueen ulkopuolelta. Kun vastaa tekemisistään vain itselle, niin ei ole vaikeaa olla lähtemättä sille aamulenkille kun vähän väsyttää tai ottaa siellä kaverin juhlissa vähän karkkia kun ei siitä tarvitse kenellekään kertoa. Sitten kun onkin valmentaja kenelle pitää rehellisesti raportoida, niin homma muuttuu heti. Suurin osa ihmisistä haluaa pitää sanansa asioissa mikä on muiden kanssa sovittu, ainakin minulle itselle se on todella tärkeää. Joten kun olen Bullin kanssa sopinut, että näin tehdään, niin vaikea sitä on jättää tekemättä. Ei ole kiva tunne kertoa etten ole ohjeita noudattanut, kun valmentaja aikaa ja vaivaa näkee minun eteeni.


Uudet näkökulmat ja tavat toimia


Monesti ihmisillä on joku tietty juurtunut tapa tehdä asioita. Sanonta ”olemme tapojemme orja” pitää hyvin paikkansa. Omia tapoja on hyvin vaikea lähteä muuttamaan, ellei joku ulkopuolinen selitä riittävän hyvin, miksi näin tehdään ja mitä sillä saavutetaan. Usein niitä omia tapoja pidetään parhaana mahdollisena eikä olla edes valmiita testaamaan mitään uutta. Hyvä valmentaja löytää yhdessä valmennettavan kanssa parhaat tavat toimia juuri sille yksilölle.


Kokonaisuus


Monesti kun itselle tehdään suunnitelma, niin näämme vain sen suunnitelman ja tavoitteen mielessämme. Unohtuu herkästi asia, että kaikki vaikuttaa kaikkeen ihmisen kehossa. Usein tämä tulee vastaan dieetissä ja sen toiminnassa, haasteita kun alkaa tulemaan vastaan niin syytä toimimattomuuteen etsitään laaditusta suunnitelmasta, vaikka vika onkin jokin aivan muu ulkopuolinen tekijä esim. stressinlähde kotona tai työelämässä. Näitä asioita on vaikea itse tutkailla koska niihin turtuu hyvin nopeasti ja niistä tulee itselleen normaalia. Hyvin usein valmennettava vastaa että minulla ei ole stressiä, mutta puolen tunnin jutustelun jälkeen stressinlähteitä paljastuukin useita, kun niitä oikein rehellisesti omasta mielestä kaivetaan. Myöskin muuta elämää ei saa unohtaa, varsinkin kilpaurheilijat menevät monesti niin kovaa sitä yhtä tavoitettaan kohti, että muut tärkeät asiat elämässä jäävät liikaa varjoon. Hyvä valmentaja huolehtii, että myös muista asioista elämässä pidetään kiinni ja niistä huolehditaan, jotta projektin jälkeen valmennettavalla on kaikki muutkin tärkeät asiat elämässä balanssissa.

 

Ylianalysointi / stressittömyys / helppous


Nämä ovat monella valmentajalla isot syyt miksi hekin pitävät itsellään valmentajaa. Tähän sopii hyvin sanonta ”tieto lisää tuskaa”, ihmisen keho harvoin toimii jonkun projektin läpi kuin junan vessa, usein kohdataan erilaisia tuntemuksia tai haasteita matkan varrella. Silloin kun itsellä on paljon tietoa asioista, niin näitä tuntemuksia ja haasteita rupeaa herkästi ylianalysoimaan, haetaan syytä jollekin asialle millä ei välttämättä ole mitään merkitystä lopputulokselle. Stressittömyys tulee tässä myös kuvioihin, koska minun ei tarvitse analysoida yhtään mitään, en myöskään stressaa asioista. Tiedän, että valmentajani tietää tasan tarkkaan mitä tekee, joten minun on helppo vain noudattaa ohjeita. Yksi vaikuttava tekijä on myös, kun joka päivä valmentaa isoa määrää ihmisiä, käy läpi heidän tilanteita ja miettii tulevan suunnitelmia, niin helpottaa omaa tilannetta, kun tuohon päälle ei tarvitse enää omalle kohdalle näitä asioita miettiä.

Nämä ovat muutamia kohtia monista valmentajan rooleista ja missä sitä tarvitaan, nämä ovat myös asioita mihin minä valmentajana haluan asiakkaiden kanssa keskittyä. Itse toimin valmentajana Superdieetti®-, Superdieetti Simple- ja Viimeiset 5 kg -valmennuksissa ja samat asiat pätevät ihan täysin, vaikka valmennuksissa on iso määrä ihmisiä: Valmentaja on tavoitettavissa hyvin ja vastaukset ovat henkilökohtaisia. Monissa verkkovalmennuksissa on myös mahdollista henkilökohtaiset tapaamiset valmentajan kanssa missä saadaan tehtyä valmennuksesta täysin yksilöllistä.

Matias Koistinen / FitFarm

LIITY SÄHKÖPOSTILISTALLE JA SAA ILMAISIA VINKKEJÄ