06.08.2020 4 min lukuaika

Maailma on pullollaan erilaisia tapoja laihduttaa ja vaihtoehtoisia dieettiruokavalioita löytyy joka lähtöön. Mikäli sinulla on tarvetta laihduttaa, tulee ensin miettiä, millainen ruokavalio sopii parhaiten itselle juuri nyt ja vasta sitten alkaa toteuttaa valitsemaansa ruokavaliota. Suin päin ryhtyminen mille tahansa dieetille ei useinkaan ole paras vaihtoehto.

Sopivaa dieettiruokavaliota valitessasi sinun tulisi huomioida etenkin seuraavia asioita:lähtötilanne ja tavoite, aktiivisuuden ja liikunnan määrä, elämäntilanne erityisesti sen suhteen, miten stressaava vaihe on meneillään ja miten hyvin pystyt sitoutumaan ruokavalioon tällä hetkellä, sekä mahdolliset perussairaudet ja ylipäänsä elimistön nykykunto, muun muassa aineenvaihdunnan osalta.

Millainen laihdutusruokavalio aktiiviselle liikkujalle?

Mitä enemmän liikut, sitä enemmän kulutat ja sitä korkeammilla kaloreilla voit laihtua. Kääntäen: mitä korkeammalla voit dieetillä pitää ruokavalion kalorit, sitä enemmän sinulla on energiaa pitää yllä liikuntaa eli kulutusta myös laihdutuksen aikana.

Liikkuja tarvitsee passiivista ihmistä enemmän proteiinia ja hiilihydraattia, joten näitä tulee pitää mukana myös laihdutuksen aikana, jotta treenitehot säilyvät ja laihdutus kohdistuu lihasten sijaan rasvakudokseen, mihin se kenellä tahansa olisi tarkoituskin kohdistaa. Lihaskudoksen säilyminen on ensiarvoisen tärkeää laihdutettaessa ja siksi dieetillä tulee huolehtia niin treenaamisesta kuin riittävästä energian, proteiinin ja hiilihydraattienkin saannista. Rasva on välttämätön energianlähde, joten sitäkään ei ole syytä karsia ruokavaliosta pois edes laihdutuksen aikana, joskin sen määrää voi hieman pudottaa saadakseen kaloreita alemmas ilman, että pitää karsia runsaasti hiilihydraateista.

Aktiiviselle liikkujalle sopivia valmennuksia laihdutukseen ovat muun muassa Bikini Fit in 30 days™ ja Bikini Challenge®, Superdieetti® ja Tehostartti sekä SPORT™.

Millainen ruokavalio sopii passiiviselle laihduttajalle?

Vähemmän liikkuva, pääasiassa arkiaktiivinen henkilö pärjää vähemmilläkin hiilihydraateilla ja pienemmällä proteiinin saannilla. Vähäisemmän kulutuksen vuoksi myös energiansaanti laihduttaessa on alhaisempi kuin aktiivisesti liikkuvalla. Laihdutuksen tueksi sopivia valmennuksia ovat KETO49®, VHH ja Superdieetti®, joissa kaikissa hiilihydraatin määrä on joko jo heti valmennuksen alussa alhainen tai vähenee valmennuksen edetessä. Ero KETO49®:n ja VHH:n välillä on energia-aineenvaihdunnallinen: KETO49® perustuu ketoosiin, kun taas VHH:ssa hiilihydraattia on sen verran, ettei elimistö mene ketoosiin. Superdieetti® taas etenee vähenevillä kaloreilla ja hiilihydraatin määrä laskee valmennuksen loppua kohden.

Onnistumisen iloa oikean laihdutusvalmennuksen valitsemisen jälkeen.

Lue myös: Hiilaridieetti? Kenelle ja miksi?

Lähtötilanne ja tavoitteet ohjaavat laihdutustavan valintaa

Mille tahansa dieetille lähdettäessä tulisi osata katsoa kauas ja olla valmis tekemään pitkäjänteisesti töitä tulosten saavuttamiseksi. Mitä enemmän rasvaa kroppaan on päässyt kertymään, sitä pidemmälle lopullisen tavoitteen saavuttaminen sijoittuu aikajanalla. Pienemmän ylimääräisen rasvamäärän pudottaminen kokonaan sen sijaan on mahdollista lyhyemmässäkin ajassa, joskin mitä lähemmäs normaalipainoa mennään, sen tiukemmassa kilot usein ovat ja niiden poispotkiminen vaatii enemmän töitä.

Moni runsaasti ylipainoinen kokee turhautumista siinä kohtaa, kun laihdutusta tulee katsoa pidemmällä tähtäimellä. Hitaasti syntyvät tulokset eivät juurikaan motivoi ja laihduttaminen saattaa lopahtaa ennen kuin se on kunnolla päässyt alkuunkaan.

Pysyvässä painonhallinnassa elämäntapamuutokset ovat kaiken a ja o ja ne syntyvät juurikin maltilla ja pitkän tähtäimen työllä, mutta niihin sitoutuminen saattaa olla haastavaa, jos ei tuloksia ala heti tulla. Laihdutuksen alkuun voi tällöin valita ruokavalion, jolla saa näkyviä ja motivoivia tuloksia muutamassa viikossa, kunhan samalla alkaa jo tehdä työtä elämäntapamuutoksenkin osalta, etteivät kilot tule spurtin jälkeen takaisin. Erityisesti KETO49® ja Superdieetti®ovat tällaiseen tilanteeseen sopivia valmennuksia, ja niiden välillä tulee valinnassa huomioida ruokavalion sisältö, eli haluaako rajoittaa hiilihydraatit minimiin KETO49®:n tapaan vai ei.

Mikäli laihdutuksen pääasiallinen tavoite on enemmänkin terveydellinen, millä tahansa ruokavaliolla kilojen karistessa terveydentila kohenee, mutta parhaiten tähän tavoitteeseen sopivat mahdollisimman monipuolista ruokavaliota hyödyntävät dieetit kuten Superdieetti® ja VHH.

Ketogeenisestä ruokavaliosta moni kokee saavansa apua laihdutuksen ohella esimerkiksi vatsavaivoihin ja migreeniin – ketoilemaan lähtiessä tulisi olla kuitenkin muuten perusterve ja konsultoida lääkäriä ketodieetin aloittaakseen, mikäli perussairauksista huolimatta haluaisi ketoilua kokeilla.

Elämäntilanteen huomioiminen laihdutusta suunniteltaessa

Parhaiten laihdutus onnistuu, jos ruokavalioon pystyy sitoutumaan, stressiä on mahdollisimman vähän, elämä on tasapainoista ja aineenvaihdunta toimii eli takana ei ole pitkää dieettiputkea ja jojoilua. Tärkeintä olisi löytää laihdutukselle sopiva ajanjakso, jolloin ruokavalioon ja mahdolliseen liikuntaan pystyy panostamaan ja ohjeita pystyy noudattamaan mahdollisimman tarkasti. Toisaalta, jos kyse on maltillisemmasta elämäntapamuutoksesta ja esimerkiksi ruokavaliota haluaisi noudattaa hieman rennommin silti tuloksia saaden, voi laihdutuksen aloittaa hieman hektisemmässäkin elämäntilanteessa. Tiukka ja tarkka laihdutustapa, kuten KETO49® ja Superdieetti®, vaatii 100-prosenttista ohjeiden noudattamista, kun taas esimerkiksi VHH:ssa voit valita rennommankin tavan toteuttaa ruokavaliota.

Kovin stressaava elämäntilanne ei koskaan ole hyvä hetki aloittaa laihdutusta ja dieettiä, sillä stressi on yksi merkittävä rasvanpolttoa haittaava tekijä ja dieetti on turha lisäkuormitus jo valmiiksi stressistä kuormittuneelle keholle. Pyri siis ensin rauhoittamaan elämääsi ja vähentämään stressiä aiheuttavia tekijöitä ja lähde vasta sitten laihduttamaan sopivalla ruokavaliolla.

Myöskään pitkää dieettiputkea ei kannata jatkaa uudella dieetillä, sillä tällä tavoin saa herkästi aikaan yhä heikommin toimivan aineenvaihdunnan. Jo valmiiksi huonosti toimiva aineenvaihdunta toimii yleensä yhä huonommin, mikäli sitä ärsytetään kerta toisensa jälkeen uusilla tiukoilla kuureilla ja suurilla ruokavaliomuutoksilla.

Mikäli aineenvaihdunta pitäisi ensin saada toimimaan ja sitten aloittaa laihdutus maltillisesti, sopivia valmennuksia ovat muun muassa SPORT™, VHHja KETO365®, joissa pääpaino ei ole laihdutuksessa vaan terveellisissä elämäntavoissa ja kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa. Valinta näiden välillä määräytyy pitkälti sen mukaan, minkä verran ruokavaliossa olisi tarpeen olla hiilihydraattia ja mitä muuta valmennuksesta lähtee hakemaan: SPORTista urheilullista elämäntapaa, VHH:sta tukea vähemmän aktiivisen ruokavaliovalintaan ja hiilihydraattitietoiseen syömiseen, KETO365®:sta ketogeenisen ruokavalion hyötyjä.

Artikkelin on kirjoittanut valmentaja Saila Hilvola. 

Tutustu painonpudotusvalmennuksiin ja lähde mukaan! Jos kaipaat apua valmennuksen valitsemiseen, olethan meihin yhteydessä sähköpostitse tai chatin kautta!


LIITY SÄHKÖPOSTILISTALLE JA SAA ILMAISIA VINKKEJÄ