08.05.2019 3 min lukuaika

Ketogeeninen ruokavalio, ketoosi, tai lyhyemmin keto ovat sanoja, jotka tuntuvat olevan nyt kaikkien huulilla. Usein kuulee puhuttavan myös salaperäisestä ketoflunssasta ja ketohengestä, mutta mitä näillä oikein tarkoitetaan? Lähdetäänpä ihan perusasioista liikkeelle. 

Ketogeeninen ruokavalio

Oikeaoppisesti toteutetulla ketogeenisella ruokavaliolla keho oppii käyttämään rasvaa energianlähteenään. Käytän sanaa ”oppii”, koska siitä nimenomaan on kyse kun siirrytään tavanomaisesta hiilihydraattipitoisesta ruokavaliosta ketogeeniseen. Kehon on helpompi ottaa energiansa hiilihydraateista kuin rasvasta eli rasvan hyödyntäminen on työläämpi prosessi. Ei kuitenkaan huolta, sillä keho pystyy tähän kyllä ketogeenisen ruokavalion avulla. 

Ketogeeninen ruokavalio koostetaan niin, että suurin osa energiasta tulee laadukkaista rasvoista. Lisäksi ruokavalioon kuuluu kohtuullinen määrä proteiinia samalla kun hiilihydraattien määrä pidetään minimissä.

Ketogeeninen ruokavalio, joka koostuu lohesta, avokadosta, pähkinöistä ja kananmunista sekä parsakaalista.

Polta rasvaa ja katkaise sokerikoukku

Ketogeenisella ruokavaliolla voidaan saavuttaa monenlaisia hyötyjä, ja tehokas rasvanpoltto on luonnollisesti yksi niistä. Kun energiavaje ja ketoosi yhdistetään, on painonpudotus tehokasta ja tapahtuu nimenomaan rasvasta. Toinen ketogeenisen ruokavalion eduista on makeanhimon ja mielitekojen väheneminen sekä suoranaisen sokerikoukun katkaisu. Koska rasva on ketogeenisessa ruokavaliossa keskeisessä roolissa, verensokeri on tasaisempi, mikä vaikuttaa myös makeanhimoon. Ja koska ketogeeniseen ruokavalioon ei sisälly sokeria tai muita hiilihydraatteja, sitä noudattamalla koukun katkaiseminen käy helposti.

Miten Keto49-valmennus rakentuu?

Ruokavaliossa laadukkaat rasvanlähteet kuten avokadot, öljyt, kananmunankeltuaiset ja mantelit muodostavat sen ytimen. Lisäksi ravitset kehoasi ihanilla vihreillä kasviksilla kuten parsalla, pinaatilla ja kurkulla. Kala, liha ja kananmunat puolestaan toimivat puhtaina proteiininlähteinä kehollesi.

Vähähiilihydraattiset tai ketoosiin johtavat dieetit eivät ole mikään uusi juttu, mutta ne toteutetaan usein väärin. Jos dieettiä ei toteuteta oikein ja siitä ei poistuta oikein, jaksaminen kärsii ja sitten kun dieetti loppuu, kilot tulevat usein korkojen kera takaisin.

Keto49-valmennus koostuu kolmesta jaksosta, jotka ovat valmistava jakso, ketoosijakso ja palauttava jakso. Valmistava jakso on viikon mittainen ja siinä noudatetaan ketoosiin valmistavaa ruokavaliota ja treeniohjelmaa. Tämän viikon aikana aloitetaan laskeutuminen ketoosiin. Varsinainen ketoosijakso kestää puolestaan 5 viikkoa ja siinä keho on ketoosissa ja käyttää tehokkaasti rasvavarastojaan energianlähteenään. Valmennus päättyy viikon mittaiseen palauttavaan jaksoon, jonka aikana käydään läpi, miten dieetin jälkeen kannattaa jatkaa ja ohjeistetaan myös ruokamäärän nostamista pikkuhiljaa ylöspäin, jotta painosi ei kipua takaisin lähtötilanteeseen.

Salaatti jossa on ketogeeniseen ruokavalioon sopivia ainesosia kuten kananmuna, kana ja pinaatti.

Miten Keto ja treeni sopivat yhteen?

Liikunta ruokavalion tukena auttaa myös polttamaan rasvaa. Keto49-valmennuksen treenit on suunniteltu niin, että ne tukevat dieetin vaikutuksia. Salitreeni yhdistettynä HIIT-harjoituksiin ja aerobiseen treeniin ovat mainio kombo, millä säästät lihasta ja tehostat rasvanpolttoa. Jos sinulla kuitenkaan ei ole mahdollisuutta treenata salilla, voit myös noudattaa vain ruokavaliota ja saada loistavia tuloksia.

Täytyykö ohjeita noudattaa 100%?

Ketogeeninen ruokavalio perustuu kehon ketoositilaan, joka saavutetaan muutaman päivän kuluessa, kun ruokavaliossa ei ole hiilihydraatteja. Hiilihydraattipitoiset repsahdukset ja vapaasyönnit johtavat ketoosin purkautumiseen, jolloin homma katkeaa. Ja koska koko hommassa ikävin vaihe on juuri ketoosiin siirtyminen, et varmasti halua tehdä tätä uudelleen ja uudelleen. Reissussakin voi noudattaa tarkkaa ruokavaliota, vaikka se vaatii hieman suunnittelua. Ketogeenisen ruokavalion ainekset ovat helposti mukana kulkevia ja saatavilla lähikaupoista jokaisessa maassa!

Mitä sivuvaikutuksia ketogeeninen ruokavalio voi aiheuttaa?

Koska rasvan hyödyntäminen on hankalampaa eikä kroppamme tykkää tehdä hankalia asioita, se saattaa alkuvaiheessa pistää myös kampoihin. Tämä saattaa näkyä erilaisina ikävinä mutta harmittomina oireiluina kuten päänsärkynä, paleluna, nälkänä, väsymyksenä ja yleisesti vetämättömänä olona. Näistä oireista käytetäänkin usein yleisnimeä ”ketoflunssa”. Jos näitä flunssan oireita ilmenee, ne helpottavat yleensä muutamassa päivässä mutta tämäkin on hyvin yksilöllistä.

Toinen oire, mistä kuulee usein puhuttavan on haiseva hengitys, eli ns. ketohenki. Kun keho menee ketoosiin ja alkaa tuottaa ketoaineita, ne saattavat puskea läpi esimerkiksi sekä hengityksen että hien kautta. Pahanhajuinen hengitys on toki ikävä vaiva mutta täysin harmiton ja sen esiintyminen on todella yksilöllistä. Lisäksi usein käy niin, että hengityskin raikastuu sitä mukaa kun kroppa pääsee vauhtiin ja ketoositila on saavutettu.

Artikkelin kirjoitti valmentaja Matias Koistinen.

Keto49-valmennuksen toinen lähtö on 13.5., lähde mukaan! 


LIITY SÄHKÖPOSTILISTALLE JA SAA ILMAISIA VINKKEJÄ