01.02.2019 2 min lukuaika

Kiristää, kolottaa, koko kroppa tuntuu niin jäykältä!”  Kuulostaako tutulta?


Treenaamaan lähteminen on kivaa, mutta oi se kehonhuolto ja venyttely. Ne jäävät aina toissijaiseksi, tehdään jos jaksetaan!


Hyvä yleisliikkuvuus on kuitenkin perusta kehon normaalille toiminnalle ja edellytys sille, että liikkeiden laatu säilyisi hyvänä. Heikko liikkuvuus taas johtaa huonoon suoritustekniikkaan ja liikkeet jäävät vajaaksi.  Urheilussa ja liikunnassa tämä taas johtaa siihen, että suoritusteho jää alhaiseksi kun liikerata on heikko.Jäykistyt ja näin olet myös alttiimpi loukkaantumisille! Kaikenlainen kuormitusharjoittelu, kuten salitreeni jäykistää lihaksia.Salilla treenatessa liikkuvuusharjoittelu saattaa unohtua ja yhtäkkiä arjen perus askareet ja jopa takin päälle laittaminen, tai kenkien solmiminen voi tuntua haastavalta! Liikkuvuusharjoittelu on loistava keino välttää liiallista jäykkyyttä! Säännöllisellä liikkuvuusharjoittelulla pystytään ennaltaehkäisemään myös esimerkiksi istumatyön mukana tulevia niska -ja hartiaseudun ongelmia. Istumatyössä asento on yleensä etukenoasennossa, rintakehä on painautunut sisäänpäin ja hartiat kääntyneet eteenpäin.



Heikentynyt liikkuvuus johtaa herkästi hartioiden ja yläselän alueen kiputoilihin ja päänsärkyyn. Liikkuvuusharjoittelun myötä taas verenkierto lisääntyy ja siten saadaan lievitettyä jumituksia! Liikkuvuusharjoittelulla pystytään myös ehkäisemään lihasepätasapainoa ja tehostamaan harjoituksesta palautumista. Liikkuvuusharjoittelua kannatta yhdistää treenien ohelle ennen treeniä alkulämmittelynä, treenin jälkeen loppujäähdyttelyssä, sekä omana harjoituksenaan huoltavana ja palauttavana harjoitteena.


FitFarmin uudessa FuncFit™-verkkovalmennuksessa painotetaan erityisesti toiminnalliseen kehonpainoharjoitteluun. Toiminnallinen harjoittelu on monipuolista ja kokonaisvaltaista harjoittelua, joka kehittää kunnon eri ominaisuuksia, kuten muun muuassa voimantuottoa, kestävyyttä, koordinaatiota, sekä liikkuvuutta.Toiminnallinen harjoittelu on dynaamista liikkumista, jonka tarkoituksena on saada keho liikkumaan luonnollisella tavalla.


FuncFitissä panostetaan lihaskuntotreenien lisäksi erityisesti toiminnalliseen liikkuvuusharjoitteluun, joka on huomioitu niin alkulämmittelyohjeistuksissa, kuin omana kehonhuoltopäivänä osana viikon treenejä! Toiminnallinen liikkuvuusharjoittelu tarkoittaa dynaamista aktiviista liikettä, jossa venytysliike on jatkuva.  Viedään raaja venytysasentoon ja palautetaan heti lähtöasentoon. Liikettä toistetaan tietyn ajan tai toistomäärän. Tarkoituksena ei ole pysyä yhdessä venytysasennossa pitkään, vaan venytykseen saadaan lisätehoa liikkeen kautta. Joka toistolla kehon jumit antaa aina astetta enemmän periksi!


Toiminnallinen liikkuvuusharjoittelu on oiva tapa avata kehon jumeja, lukkoja ja myös palauttamaan luonnollisia liikeratoja, jotka ovat mahdollisen jäykkyyden myötä tullut kehoon. Näiden lisäksi liikkeitä on motivoivaa tehdä, koska näet harjoittelun tuloksen konkreettisesti kun toisto toistolta kropan liikkuvuus kehittyy ja sen myötä myös kehonhallinta paranee.  Tämä usein myös tuntuu yleisessä olotilassa ja virkeydessä, kun joka paikkaa ei kolota! 


Liikkuvuusharjoittelun merkitystä ei välttämättä aina edes tiedosteta kunnolla, ennen kuin sen huomaa esimerkiksi konkreettisesta arjen ongelmasta - kuten se kengännauhojen sitominen.Pahimmillaan heikko liikkuvuus aiheuttaa rasitusvammoja, tai muita tuki -ja liikuntaelimistön vaivoja. Muista pitää huolta kehostasi kokonaisvaltaisesti panostamalla myös huoltavaan harjoitteluun.


Ennaltaehkäise ongelmat ja aloita liikkuvuusharjoittelu jo tänään!


Artikkelin kirjoitti FUNCFIT-valmentaja Mirka Vikman


FUNCFIT™ alkaa 29.4. Liity mukaan!


LIITY SÄHKÖPOSTILISTALLE JA SAA ILMAISIA VINKKEJÄ