Mitä mieleesi tulee sanasta dieetti? 

Aivan. Ruokavalio, jossa energiansaanti on kulutukseen nähden miinuksella, koska tavoitteena on polttaa rasvaa. Mielikuva lautasesta, jossa on vain salaattia ja kanaa, vieressä vesilasi ja lattialla lenkkikengät odottamassa lisäkulutukselle lähtevää hikoilijaa. Päivittäistä vaa’alla ravaamista, parinsadan gramman painonnousun aiheuttamia huokailuja ja itsekurin ruoskimisen aiheuttamia syötyjä kynsiä. Vain koska ollaan dieetillä.

Englanninkielinen sana diet tarkoittaa ruokavaliota. Niin, siis sitä kokonaisuutta, jota päivästä toiseen laitamme suustamme sisään. Sana ei erottele sitä, kuinka paljon ruokavaliossa on kaloreita, millainen makrojakauma siinä on tai mistä ruoka-aineista se koostuu. Kaikki meistä siis ovat sanan mukaisesti dieetillä, millainen se nyt kenelläkin sattuu olemaan. Toisilla tiukka, kurinalainen ja tarkkaan mitoitettu, toisilla taas hyvinkin joustava ja rento, fiilispohjaan perustuva. Joillakin energiansaanti selvästi plussan puolella, jotkut taas kituuttelevat juuri ja juuri perusaineenvaihdunnan vaatimalla energiansaantitasolla. Ja kaikkea siltä väliltä.

Voit siis olla dieetillä, ja oletkin, vaikka sinulla ei olisi grammaakaan ylimääräistä rasvaa poltettavana. Koska dieetti on yleisesti ottaen ruokavalio.

Suomen kielessä sana dieetti on melko tehokkaasti vakiinnuttanut paikkansa vain rasvanpolttoon tähtäävien ruokavalioiden kattoterminä. Harva lihasmassaa kasvattava plussakaloreilla menevä treenaaja sanoo olevansa dieetillä, koska ruokavalio ei tähtää rasvanpolttoon. Vasta, kun halutaan alentaa rasvaprosenttia ja saada salilla tehdyn työn tuloksia esiin, lähdetään dieetille. Toisaalta taas koko elämänsä ajan ylipainosta kärsinyt henkilö kertoo kokeilleensa lähes kaikkia mahdollisia dieettejä ja hänelle käsitys tasapainoisesta ruokavaliosta, plussakaloreista puhumattakaan, on vieras. Dieetti on siis selvästi rasvanpolttoon, painonpudotukseen ja laihduttamiseen liittyvä termi.

Sana "dieetti" johtaa meidät siis helposti harhaan, suuntaan tai toiseen. Siksi onkin tärkeää aina tutustua tarjolla oleviin dieetteihin ja selvittää, onko tämä dieetti juuri minulle tehty, minun tavoitteitani tukeva ja nykytilanteeseen sopiva.

Lue myös: Mikä ihmeen Keto?

 ketogeeninen ruokavalio voi olla elämäntapa tai lyhyempi rasvanpolttoon tähtäävä jakso

FitFarm ketogeeninen dieetti KETO49 - kaikille sopiva ruokavalioko?

KETO49 on ketogeeninen dieetti sanan rasvanpoltonmakuisessa merkityksessään. Sen tavoitteena on siis polttaa mahdollisimman tehokkaasti rasvaa lyhyessä ajassa. Yksinkertaistettuna sitä voisi kuvailla pikadieetiksi, koska sillä todella voi saada nopeita tuloksia aikaan. Energiansaantia rajoittamalla elimistö alkaa, kuten millä tahansa ruokavaliolla, käyttää omia rasvavarastojaan energiaksi, eli arkikielellä ilmaistuna polttaa rasvaa. Ketogeenisellä dieetillä rasvanpolttoa tehostaa vielä se, että elimistö opetetaan täysin uuteen energia-aineenvaihdunnan tilaan, jossa rasvat ovat pääasiallisena energianlähteenä hiilihydraattien sijaan.

Ketogeenisesti toteutettu rasvanpolttoon tähtäävä ruokavalio, eli tuttavallisemmin dieetti, saattaa monelle olla se viimeinen oljenkorsi rasvan karkottamiseksi, kun muut keinot eivät tunnu enää toimivan. Ketodieetin noudattaminen on vieläpä monelle helpompaa kuin muiden dieettien, sillä runsas rasvojen syönti pitää kylläisenä pidempään ja verensokerin tasaisen matalana, jolloin nälkä tai verensokerinousut- ja laskut eivät ole herättelemässä mielitekoihin. Vaikka ruokavalio on tiukasti rajoitettu ja ihan kaikkiin korvaavuuskyselyihin ei valmentajalta saa vihreää valoa, tieto siitä, että tämä voi oikeasti toimia, motivoi pysymään ruodussa. Ja mikä parasta, monelle KETO49:n noudattaminen onkin osoittautunut, vastoin ennakko-oletuksia, hyvinkin helpoksi ja 7 viikkoa menee kuin siivillä.

Jos kehoon on elämän varrella tarttunut ylimääräistä, KETO49 on hyvä lähtölaukaus rasvanpolttoon - perusterveelle aikuiselle. Alkuun nopeasti karisevat kilot ovat kaikkimullehetinyt-nykymentaliteetille parasta huumetta ja ylipainon vähentymisen myötä kohentunut terveydentilakin puskee eteenpäin pitämään itsestä parempaa huolta. Kukapa sitä haluaisi vanhoja kilojaan enää takaisin? 

Ylipaino johtuu yleisimmin siitä, että elimistö saa energiaa enemmän kuin mitä se pystyy käyttämään. Sokeriherkut, napostelu, pikaruuat, einekset, liian suuret annoskoot, vähäinen kasvisten määrä. Muun muassa nämä johtavat suurentuneeseen energiansaantiin, ja elimistön ainoa tapa selvitä näistä ylimääräkaloreista on varastoida ne rasvakudokseensa. Elämäntapojen myötä on saatettu jo sotkea esimerkiksi oma hormonitoiminta, maksan toimintakyky, veriarvot ja elimistön toiminta ylipäänsä. 7 viikon mittainen dieetti ei korjaa ongelmia, mutta antaa vahvan startin uudelle elämälle kohti terveempää minää ja painonpudotuksen ohella opettaa tunnistamaan ja hallitsemaan omaa syömiskäyttäytymistä, jatkoi sitten myöhemmin ketolla tai ei. 

Mitäs jos kehossa on vain pari hassua ylimääräkiloa, jotka sitkeästi pysyttelevät lähellä napaa? Ruokavalio on tällöinkin isossa roolissa, mutta parin kilon häätämiseksi riittää kyllä vähempikin miinuskalorimäärä. Tässä kohtaa ketogeeninen ruokavalio voi olla hyvä vaihtoehto, mutta jälleen pitää pysähtyä sen äärelle, millaisesta ruokavaliosta tässä onkaan kyse: riittääkö tämän dieetin energia minulle, kun kropassa ei juurikaan enää ylimääräistä vararavintoa ole tarjolla? Muotivillityksen perässä ruokavalionsa valitseminen on ainakin vihoviimeinen teko, mitä itselleen kannattaa tehdä - ruokavalion tulee aina olla sen hetkiseen tilanteeseen ja tavoitteisiin nähden sopiva. 

Ketogeeninen dieetti käsitteenä voi siis tarkoittaa joko kulutukseen nähden tasapainossa olevaa ruokavaliota tai sitten rasvanpolttoon tähtäävää ruokavaliota, jossa energiansaanti on selkeästi miinuksella. KETO49 on nimenomaan rasvanpolttodieetti, ei elämäntapaketoilua, koska valmennuksen ruokavalio on energiarajoitteinen, eikä kenellekään ole terveellistä olla energiavajeessa elämäntapana. ”No more diets!” on tullut KETO49:n valmennettaville tutuksi, koska 7 viikon rypistyksen jälkeen on enää vain yksi suunta, ja se ei ole taaksepäin.

KETO365-valmennus, tarkoittaa puolestaan ketogeenistä elämäntaparuokavaliota, joka korostaa hyvinvointia, terveyttä ja painonhallintaa. Se on loistava valinta niin jatkoksi KETO49:lle kuin kaikille niille, jotka haluavat lähteä ketoilemaan oikeaoppisesti, mutta ei tiukalla dieettimoodilla. Ketoilu ei siis aina ole pelkkää rasvanpolttoa, vaikka se niin usein siihen yhdistetäänkin.

Lue myös: Jutan kokemuksia Keto49-ruokavaliosta!

Pikatie onneen - mitä dieetin ja karistettujen kilojen jälkeen? 

KETO49 voi olla monelle elämänsuunnan kääntävä 7 viikkoinen, jonka jälkeen ei ole paluuta menneeseen, mutta ei ole myöskään paluuta dieetille rasvanpolttomerkityksessään. Seitsemässä viikossa voi saada todella suuria muutoksia aikaan, mutta lopulta vasta dieetin jälkeinen elämä määrittelee sen, pysyvätkö karistetut kilot poissa vai tulevatko ne korkojen kera takaisin. Pikadieetti ei lähtökohtaisesti ole huono vaihtoehto, vaan kyse on siitä, miten elämää jatkaa sen jälkeen. 

Dieettaaminen on kuormittavaa niin elimistölle kuin päänupillekin, ja usein dieetin loppuminen onkin se kriittisin hetki. Suunnitelma tulee olla valmiina, tai muuten mieli alkaa tehdä tepposiaan ja sitä huomaa yhtäkkiä olevansa lähtöpisteessä. Rasvanpoltto on kaikessa kokonaisuudessaan uuden oppimista: vanhoista ylipainoon johtaneista tavoista pitää päästä eroon ja tilalle opetella uusia, hyvinvointia ja painonhallintaa edistäviä tapoja. Uuden tavan oppiminen ei tapahdu kädenkäänteessä, vaan sille on annettava aikaa. Alkuun se vaatii useita tietoisia toimia, jotta tapa alkaa muuttua rutiininomaiseksi. Vasta, kun toimintaa ei tarvitse enää tietoisesti kontrolloida, uudesta toimintamallista on tullut tapa, elämäntapa.

Tiukalla dieetillä ei ole järkevää sinnitellä pitkiä aikoja, vaan nopean alkupamauksen jälkeen työtä tulee jatkaa maltillisemmin. Elimistö kiittää, kun se saa riittävästi energiaa ja ravintoaineita toimiakseen kunnolla, hyvästellen hiljalleen loppuja rasvapalleroita. KETO49:ltä ei tarvitse lähteä tyhjin käsin jatkamaan: Pikatiellä saavutettu onni voidaan säilyttää ja sitä vielä kiillottaa omatoimisesti noudatettavilla jatko-ohjeilla tai KETO365-jatkovalmennuksessa. Pääasia on kultaisen keskitien löytäminen, rauhallisesti ja maltilla matkaa taittaen.

"Kerran ketolla, aina ketolla". Ei suinkaan! Toiset haluavat jatkaa ketoilua, koska se sopii heille kuin nenä päähän. Toiset hakevat dieetiltä vain rasvanpolttotehoa, mutta ns. normaali ruokavalio on omaan arkeen sopivampi ja siten toteuttamiskelpoisempi. Jotkut taas jatkavat soveltaen ketoilun periaatteita aina silloin tällöin osana monipuolista ruokavaliota.

Kaikkein tärkeintä on löytää itselleen sopiva, pysyvä ruokavalio, ”diet”, jonka myötä elämä hymyilee ja sinä hymyilet takaisin. Hyvä startti innostaa jatkamaan ja pysymään oikeassa suunnassa. Olisiko KETO49 sinun starttisi?

Lue lisää KETO49-valmennuksesta ja lähde mukaan!



Haluatko maksaa liikuntaeduilla?