03.05.2019 2 min lukuaika

Koetko sinä olevasi sohvaperuna vai tunnistatko lähipiiristäsi jonkun, jota tuo sana kuvaa todella hyvin? Sohva vetää samalla tavalla välillä meitä kaikkia puoleensa, mutta osa tuntuu pystyvän vastustamaan sen kutsua paremmin kuin toiset. Sohvan huudon vastustamiseen ei kuitenkaan tarvita supervoimia, vaan siihen löytyy keinot, jotka kaikki voivat oppia!

Ota siis haltuun vinkit, joiden avulla jätät lopullisesti hyvästit pölyiselle sohvalle ja kirmaat kevyemmillä askelilla kesään! Aktiivinen ja tasapainoinen elämä auttaa arjessa jaksamisessa ja se tuo sitä paljon kaivattua energiaa. Oletko valmis hylkäämään sohvannurkan ja "sohvaperuna"-tittelin? No sitähän minäkin!

1. Löydä juuri sinulle sopivat tavat liikkua

Liikkumisen kuuluu olla ihanaa! Liikkeelle lähteminen voi välillä olla tahkeaa, mutta liikunnan jälkeen olo on lähes poikkeuksetta mahtava. Jos taivaalta sataa räntää, vannoutuneinkin lenkkeilijä voi kokea lenkille lähdön vastenmieliseksi, mutta kun ei jää miettimään sitä vaan painelee ulos, olo on lenkin jälkeen upea! Jos liikuntamuoto on jollain tavalla epämieluisa, saatat aktivoitua ylös muutaman kerran mutta harrastus jää helposti, jos laji ei ole mieluinen. Pyri siis löytämään juuri itsellesi mieluisimmat tavat liikkua.

2. Syö ja juo riittävästi

Kaiken jaksamisen keskiössä on riittävä ja laadukas ravinto. Ei auta vaikka treenaisit hullun lailla, sillä jos syöt huonosti, energia ei riitä treeniin eikä arkielämäänkään. Huolehdi ateriarytmistäsi, eli syö 4-5 ateriaa päivässä säännöllisesti. Juo päivän aikana 2-3 litraa vettä ja panosta siihen, että teet ruuan itse ja välttelet eineksiä - näin syöt puhdasta ruokaa, jonka sisällön määräät sinä itse. Jos arki on liikkuvaa, kanna mukana eväitä niin saat syötyä hyvin vaikka kiire yllättäisikin. Tsekkaa myös vinkkimme terveellisiin eväisiin.

Kuva terveellisestä salaatista jossa on tomaattia, kanaa ja rucolaa.

3. Ota arjesta kaikki irti

Arkiaktiivisuudella on valtava merkitys jaksamisessa ja painonhallinnassa. Vaikka arki olisi kuinka kiireistä, sen sekaan on mahdollista saada mahtumaan reilut määrät liikuntaa, kun paikat vaan hyödyntää huolella. Ota ilo irti työmatkoista, eli jos mahdollista, pyöräile tai kävele töihin auton sijaan. Boikotoi hissejä ja kiipeä ennemmin portaita tai lähde rohkeasti mukaan lasten leikkeihin hyppien, juosten ja temmeltäen. Jos arkeesi kuuluu paljon lasten kuskaamista harrastuksiin, käytä odotteluaika hyödyksi menemällä kävelylle, tai vetäise (muiden vanhempien riemuksi) jalkapallokentän laidalla tehokas HIIT-treeni keskikropalle.

4. Kuntoile kotona

Me kaikki olemme kiireisiä ja joskus on haastavaa löytää ylimääräistä aikaa treenaamiselle. Ajan puute ei kuitenkaan ole mikään tekosyy sillä kaikki on aina järjestettävissä! Tämän ongelman ratkaisemiseksi loin FitFarmille aivan erityisen valmennustuotteen, joka keskittyy kotona treenaamiseen. Kyseessä on HOME by Jutta -valmennus (alkaa 6.5.), joka järjestetään LIVENÄ Facebookissa; tämä tarkoittaa että pääset jumppaamaan minun ja tiimini kanssa omasta olohuoneestasi!

HOME by Jutta -valmennus on suunniteltu kaikille tavallisille naisille, jotka haluavat helpottaa treenaamista kiireisen arjen keskellä ja jotka haluavat löytää liikkumisen ilon. Valmennukseen kuuluu myös jumppakuminauhasetti (arvo 34,90€), jolla saat aktivoitua uinuviakin lihaksia ja lisähaastetta treeniin.

Jutta Larm poseeraa HOME by Jutta mainosbannerissa.

Jos olet epävarma siitä, miten lähteä liikkeelle tai mikä liikuntamuoto sopisi juuri sinulle, surffaa osoitteeseen www.fitfarm.fi ja löydät kattavan valikoiman valmennuksia joka lähtöön. Valitset niistä vain itsellesi sopivimman; ammattitaitoiset valmentajamme auttavat ja motivoivat Sinua, jotta pääset tavoitteeseesi. Asiakaspalvelumme info@fitfarm.fi on lisäksi apunasi, jos haluat kysyä eri valmennuksista tarkemmin!

T. Jutta


LIITY SÄHKÖPOSTILISTALLE JA SAA ILMAISIA VINKKEJÄ