24.02.2020 3 min lukuaika

Kohteletko sinä itseäsi kuin hyvää ystävääsi? Annatko virheesi itsellesi anteeksi? Vai painaako sisäinen äänesi sinua alas tolkuttaen, miten saamaton olet, miten taas mokasit tai kuinka tyhmä oletkaan? Vastauksesi näihin kysymyksiin vaikuttavat suuresti sekä menestykseen työssäsi että henkilökohtaiseen elämääsi.

Itsemyötätunto on tutkitusti yhteydessä muun muassa elämäntyytyväisyyteen, optimismiin ja onnellisuuteen. Se auttaa myös tavoitteiden saavuttamisessa. Lisäksi itsemyötätunto heijastuu matalampaan ahdistuneisuuteen ja masennukseen. Tutkimuksissa on myös todettu itsemyötätunnon suojaavan meitä vahvasti, kun olemme stressiä aiheuttavissa tilanteissa.

Upeita asioita siis! Ihan tuosta vain ne eivät kuitenkaan tulla tupsahda, vaan itsemyötätunnon lisääntyminen edellyttää treeniä. Työterveyspsykologi Ronnie Grandellia vapaasti siteeraten ”itsemyötätunto on kuin lihas ja yksi mielentila muiden joukossa. Kun sitä ruokkii, se kasvaa.” 

LEMPEYTTÄ JA YSTÄVÄLLISYYTTÄ, KIITOS!   

”Itsemyötätunto on minulle yksi tärkeimpiä asioita, joita olen positiivisen psykologian opinnoista ja treeneistä saanut. Ilman kykyä harjoittaa myötätuntoa itseäni kohtaan en olisi tässä – tekemässä itselleni todella merkityksellistä työtä yrittäjänä ja valmentajana”, kertoo soveltavan positiivisen psykologian maisteri ja Joyllan toinen perustaja Netta Lehtonen.

”Tutkimusten mukaan noin 80 prosenttia ihmisistä on ankarampia itselleen kuin ystävälleen. Varsinkin naisilla on tosi usein taipumusta ruoskia ja alentaa itseään.” 

”Itsemyötätunto rauhoittaa, auttaa hyväksymään ja ymmärtämään. Se on erinomainen voimaantumisen, oppimisen ja sisäisen voiman lähde. Se myös rakentaa resilienssiä eli muutosketteryyttä sekä vahvuutta ja onnellisuutta. Liiallinen itsekritiikki taas vaikeuttaa tavoitteiden saavuttamista. Niinpä ’Kohtele itseäsi kuin hyvää ystävääsi’ on erittäin viisas ja suositeltava elämänohje”, Netta muistuttaa.

Itsemyötätunnossa on siis kiteytetysti kysymys ystävällisyydestä omaa itseään kohtaan. 

Se tarkoittaa sitä, että olemme lempeitä ja ymmärtäväisiä itseämme kohtaan – sen sijaan että olisimme kovin kriittisiä ja tuomitsevia. Emmehän me tuomitse ystäväämmekään, jos hän vaikkapa töppää jossakin pikkuasiassa. Mehän olemme tukena ja kannustamme häntä todeten, että ’pää pystyyn, ei mitään hätää, kaikkihan me välillä epäonnistumme’.” 

”Parhaimmillaan itsemyötätunto auttaa meitä myös laajentamaan näkökulmaamme. Lisäksi se auttaa huomaamaan, että haasteet ja epäonnistumiset nyt vain kuuluvat elämään. Auttaapa se myös oivaltamaan, että asiat voisivat olla paljon huonomminkin.”  

ÄLÄ LUOVUTA VALTAASI SISÄISELLE KRIITIKOLLE  

Itsemyötätunnon pirullinen ”vihollinen” on toisinaan turhan äänekkääksi äityvä Sisäinen Kriitikko, kenties tunnet tyypin? Tuosta kimurantista kaverista Netta Lehtonen kirjoitti taannoin Joyllanblogiin näin:

En ole riittävä, en ole valmis, en ole oikeanlainen, en pysty siihen, en minä osaa, muut ovat parempia... Oletko kuullut näitä lausahduksia pääsi sisällä? Meillä kaikilla on oma sisäinen kriitikkomme. Et ole yksin riittämättömyyden tunteen kanssa, mutta meissä kaikissa on kuitenkin eroja sen suhteen, miten reagoimme kriitikkoomme ja miten annamme sen vaikuttaa meihin. Menestyneet ja rohkeatkin pelkäävät ja jännittävät, mutta he toimivat siitä huolimatta.” 

”Itsemyötätunto ei ole mikään helpoin asia. Eikä se todellakaan mielestäni tarkoita sitä, että sisäinen kriitikko tulisi kokonaan kutistaa ja keskittyä pelkkään positiiviseen ajatteluun. Vaan sitä, että on hellä ja hyväksyy senkin puolen itsestään, mutta ei anna sille liikaa valtaa ja kyseenalaistaa sen. Maailma on täynnä mahdollisuuksia, kun vain uskallamme olla avoimia ja aitoja”, Netta kirjoitti.

Samasta blogista voit lukea myös psykologi Anne Haikolan mainion kirjoituksen Haluatko olla itsesi puolella vai itseäsi vastaan?. Tekstistä löytyy esimerkiksi tämä armollinen ajatus: ”Kukaan ei voi olla jatkuvasti itsemyötätuntoinen. Eikä tarvitsekaan. Sekin on itsemyötätuntoa, että hyväksyy tämän. Ajatuksia ja tunteita ei voi hallita. Jos ei pysty olemaan itsemyötätuntoinen, on itselle ystävällinen teko, ettei moiti siitä itseään.”

Artikkelin on kirjoittanut Juha Syrjä.

Uusi Lempeämpi minä -valmennuksemme on toteutettu yhteistyössä Joyllan kanssa. Valmennuksen tavoitteena on auttaa sinua olemaan tyytyväisempi itseesi sekä kokemaan ennemmän ilon ja onnistumisen hetkiä. Lue lisää valmennuksesta ja lähde mukaan!


LIITY SÄHKÖPOSTILISTALLE JA SAA ILMAISIA VINKKEJÄ