27.11.2020 2 min lukuaika

On mielenkiintoista havaita, kuinka olemme toimintatapojemme tulos. Rutiinit ratkaisevat yllättävän paljon. Jos käy lenkillä kerran, voi saada hyvän mielen, mutta tuskin merkittäviä fyysisiä muutoksia. Jos sen sijaan on käynyt lenkillä useamman kerran viikoittain viimeisen kymmenen vuoden ajan, on sillä väkisinkin vaikutusta kuntoon ja terveyteen.

Avain muutoksiin 

Muutoksen salaisuus on rutiinin muuttamisessa. Usein kiireessä ja varsinkin stressaantuneena ’taannumme’ vanhoihin totuttuihin tapoihimme. Tämän vuoksi on hyvä järjestää rutiinit sellaisiksi, joihin on turvallista ’tippua’. Suosittu tapa on ajatella takaperin iso tavoite edellä. Jos tavoitteena on juosta esimerkiksi ensi keväänä puolimaratoni hyväkuntoisena, on syytä miettiä, mitä sitä ennen on tehtävä. Edellä mainittu tavoite muun muassa edellyttää yleisellä tasolla, että nukkuu, syö ja treenaa hyvin. 

Mitä tarkoittaa, että nukkuu hyvin? Se on tietenkin kovin yksilöllistä. Auttaa, jos ylläpitää samankaltaista vuorokausirytmiä koko ajan eli menee samoihin aikoihin nukkumaan ja herää samaan aikaan. Itselleen sopivaan ruokavalioon on onneksi ollut jo pitkään saatavissa erittäin ammattitaitoista ohjausta. Syömisessäkin rutiinilla on valtava merkitys. Jos syö mitä sattuu ja milloin sattuu, tulokset eivät välttämättä ole toivottuja. Treenaamisessa on tietenkin samanlainen lainalaisuus. 

Edellä mainittu esimerkki koski terveyden osa-aluetta, mutta toimintatapojen merkitys pätee kaikilla elämän osa-alueilla. Tärkeä elementti rutiineissa on pienet voitot. Loistava analogia elämästä on nähdä oma elämänsä elokuvana. Tällöin jokainen yksittäinen tapahtuma päivässä voidaan nähdä omana ’onnistuneena’ kohtauksenaan, esimerkiksi ruokakaupassa käynti. Kun kauppareissu on suoritettu, voi nauttia hyvällä todennäköisyydellä suurimmalta osaltaan varmastikin onnistuneesta elokuvakohtauksesta. Pienien voittojen idea on positiivinen ja kannustava sisäinen puhe. 

Mies ojentaa auttavan kätensä vuorella kiipeävälle naiselle.

Lue myös: Mokasitko, mitä sitten?

Välietapit auttavat saavuttamaan isompia tavoitteita

Isoja voittoja, kuten se puolimaratoni, tulee kuitenkin suhteellisen harvoin, jonka takia on hyvä huomioida arkielämän täyttämät välietapit. Vähänkään pidemmän matkan juokseminen on hyvä esimerkki, koska henkisesti se on juostava kilometri ja askel kerrallaan. Parasta on nauttia juoksemisesta siinä hetkessä, jokaisesta otetusta askeleesta. Maisema vaihtuu, tossu nousee ja on urheilujuhlan tuntua! Juoksemisessakin voi siten nähdä analogian elämään. Mikään ’mitali’ ei ole sen arvoinen, jos vihaa juoksemista joka askeleella. Usein isojenkin saavutusten huuma menee nopeasti ohi, eikä kärsimys tai vastoinkäymiset niitä tavoitellessa olleet sen arvoisia.

Jotta välttäisi tavoittelemasta itselle ’vääriä’ asioita, on tärkeää tietää, mitkä ovat omat maalit elämän eri osa-alueilla. Maaliin on luonnollisesti helpompi päästä, jos tietää ja tunnistaa sen. Joskus voi olla vaikeaa hahmottaa mitä haluaa tai voi jopa tuntua siltä, että mikään ei kiinnosta. Hyvä idea on laatia lista kaikista asioista, joista pitää elämässä ja adaptoida niitä enemmän elämäänsä. Monilla meistä on paljon asioita, joista olemme pitäneet nuorempana, mutta ne ovat vain jääneet. Lisäksi meillä on varmasti asioita, joita olemme aina halunneet kokeilla, mutta emme ole vain saaneet aikaiseksi kokeilla niitä. Tarvitaan pieniä voittoja iloa tuottavana tekemisenä. Siksi hyvä itsensä kehittämisen haaste on tehdä jotain iloa tuottavaa joka päivä. Ilolla on suuri merkitys siihen, miten positiivisesti näemme elämämme. Hyvällä tuulella vaikeatkin asiat tuntuvat helpommilta. Hyvä tuuli taas on vahvasti sidoksissa meidän sisäiseen puheeseemme. Siihen kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota. Kysymys kuuluu, oletko itsesi puolella? Hyvät rutiinit ja kannustava sisäinen puhe on itsestä välittämistä. Ne tuovat väistämättä positiivisia kokemuksia, niitä arkielämän pieniä ja suuria voittoja. Kannustavasta sisäisestä puheestakin kannattaa tehdä rutiini itselleen, jolloin hyödyllisen toimintatavan käyttöä ei tarvitse enää tietoisesti miettiä.

Artikkelin on kirjoittanut Laura Seppälä (Ph.D), joka on väitellyt co-designista ja ihmisten kanssakäymisestä tiimeissä. Laura on myös Flassi® -menetelmän kehittäjä. 

Tutustu Lauran luomaan Flassi® -valmennukseen ja lähde mukaan kehittämään itseäsi. Flassi® -valmennus auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi ja unelmasi. 


Liity uutiskirjeemme tilaajaksi!

Huom! Tätä valmennusta/kurssia ei voi maksaa liikuntaedulla.