04.10.2019 1 min lukuaika

Joogaharrastus 12 vuoden ajan

Olen harrastanut joogaa nyt aikalailla kahdentoista vuoden ajan. Alkuvuodet olivat hyvin tyypilliseen tapaan epäsäännöllisiä tunneilla käyntejä. Uusien asanoiden oppiminen tuotti minulle suuresti iloa ja onnistumisen tunteita ja jälkeenpäin ajateltuna minut varmastikin sokaisi ns. asana-ahneus. Halusin kiihkeästi oppia seisomaan päälläni ja onnistumaan haastavilta näyttävissä (ja tuntuvissa!) asanoissa. Tänä päivänä tuo tosiseikka lähinnä hymyilyttää minua, kun muistelen niitä fyysisiä ja ulkoisia syitä, joiden vuoksi aloitin joogan harrastamisen.

Katja Kivijärvi, yin-joogaohjaaja, näyttää joogaliikkeitä FitFarmin FLOW-valmennuksessa mukana oleville.

Miksi joogaa kannattaa harrastaa? Mitkä ovat joogan hyötyjä?

Suurin osa ihmisistä aloittaa joogan tullakseen notkeammiksi, vahvemmiksi tai saadakseen lievitystä stressiin tai unettomuuteen. Nämä ovatkin yleisen hyvinvoinnin kannalta todella merkittäviä syitä joogan aloittamiseen, ja säännöllisen harjoituksen myötä toivottuja muutoksia varmasti myös tapahtuu.

Kuitenkin suurimmalle osalle muutos joogan harrastamisen syissä muuttuu ajan kuluessa. Asanat ja fyysinen harjoittelu tuottavat edelleenkin suuresti iloa ja hyvää oloa, mutta tilalle tulee lisäksi jotain paljon merkityksellisempää. Tietoisuus omasta kehosta ja mielestä, hyväksyvä suhtautuminen omaa itseä ja muita kohtaan, läsnäolo oman kehon ja mielen muutosten ja sitä kautta tarpeiden kanssa johtaa tilaan, jossa on vähemmän turhaa tuomitsemista ja pakonomaista suorittamista.

FLOW-valmennuksen joogavalmentaja Katja Kivijärvi näyttää valmennettaville asanoita.

Läsnäolon tärkeys

Tuntuu hyvältä osata olla enemmän hetkessä läsnä. En ole omistanut elämääni pelkästään joogalle, vaan ajatukseni on, että elämään mahtuu länsimaisessa yhteiskunnassa niin paljon muutakin. Jooga auttaa minua tunnistamaan rehellisesti itseni, jotta voin elää omannäköistäni elämää. En halua muuttua ihmisenä, vaan tietää, kuka minä oikeasti olen.

Kiinteytyminen, tasapaino ja notkeus. Rentoutuminen, läsnäolo ja mielenrauha. Verenpaineen lasku, vastustuskyvyn lisääntyminen ja harmaan aivomassan kasvu. Ne kaikki ovat mahtavia syitä harrastaa joogaa. Mutta enemmänkin on luvassa, jos olet kiinnostunut.

Artikkelin kirjoitti Katja Kivijärvi, RYT200-joogaopettaja ja lentoemäntä. Katja yksi FLOW-valmennuksen valmentajista. 

FLOW-valmennuksessa on Vinyasa Flow -joogaa, Yin-joogaa, lihaskuntoharjoittelua, rentoutumista ja jopa luonnonkosmetiikan valmistamista! 


LIITY SÄHKÖPOSTILISTALLE JA SAA ILMAISIA VINKKEJÄ