08.02.2021 2 min lukuaika

Mitä on meal prepping?

Meal prepping, preppaus, food prepping, rakkaalla lapsella on monta nimeä. Sana tulee englannin kielestä ja tarkoittaa ruoan valmistamista etukäteen tuleville päiville. Tavanomaisesti ajatellaan, että vain kilpaurheilijat harrastavat meal preppingiä, mutta se sopii erinomaisesti myös kuntotreenajalle ja miksi ei myös ihan tavalliselle perheelle, sillä meal prepping säästää hurjasti aikaasi. Preppaus auttaa ketä tahansa syömään terveellisemmin ja monipuolisemmin, kun ateriat ovat tehty valmiiksi jääkaappiin. 

Näin pääset alkuun

Pääset alkuun listaamalla ruoka-aineita, joista pidät. Huomioi, että listaasi tulee mietittyä erilaisia proteiinin, hiilihydraatin, kasvisten ja rasvan lähteitä. Näiden pohjalta suunnittele tulevan viikon ateriat ja kauppalista. Huomioi suunnitelmassa ruokien säilyvyys. Esimerkiksi kalaa ei ole hyvä säilöä kovin pitkään ja osa kasviksista vetistyy nopeasti, jolloin ruoasta voi tulla hieman epämiellyttävää. Kannattaa suosia mahdollisimman vihreitä vihanneksia kuten parsakaalia, rucolaa ja pinaattia, jotka säilyvät hyvinä pidempään. Kun suunnittelet tulevat ruoat hyvin, säästät myös rahaa, kun hävikki ja turhat ostokset vähenevät.

6 vinkkiä!

  1. Tee kerralla isompia annoksia, jolloin saat tehtyä useamman päivän ruoat kerralla ja säästät aikaasi. Jos tuntuu hyvältä, voit jakaa ruoat jo valmiiksi aterioiksi säilytysrasioihin.

  2. Käytä vaihtelevasti eri ruoka-aineita. Muutaman päivän ajan jaksaa yleensä syödä samojakin ruokia, kahta erilaista päivässä, mutta sitten alkaa samat ruuat usein jo tökkiä. Ehkäise tätä tekemällä samoista raaka-aineista täysin erilaisia ruokia tai vaihda raaka-aineet kokonaan toisiksi.

  3. Ruokia preppaillessa on työlästä punnita ja valmistaa erikseen eri raaka-aineet, joten tee ennemmin sellaisia ruokia, joissa raaka-aineet on jo valmiiksi sekaisin. Esimerkiksi laatikkoruoat on helppo valmistaa useamman aterian määrillä ja silmämääräisesti jakaa valmis laatikko annosten lukumäärän mukaan. Voit käydä kurkkaamassa meidän herkullisen kesäkurpitsalasagne-ohjeen ja lähteä sillä alkuun! 

  4. Suosi täyttäviä kasviksia ja valmista niistä ruokia. Salaatti-kurkku-tomaatti alkaa monella jossain kohtaa tympiä, eikä se juuri täytä vatsaakaan samalla tavalla kuin vaikkapa uunissa kypsennetyt kasvikset. Löydät reseptit-blogistamme myös herkullisia lisukkeita tuomaan lisää ideoita kasvisten valmistukseen. 

  5. Jos ruuanlaittoon ei ole aikaa tai et liiemmin pidä ruuanlaitosta, tee ruokia, jotka valmistuvat itsekseen uunissa tai kattilassa. Esimerkiksi uuni- tai keitetyt kasvikset, jotka voi syödä sellaisenaan tai soseutettuna, laatikkoruoat, kala- ja kanafileet tai jauhelihamureke. Uunissa valmistettuna saat myös tehtyä huomattavasti isompia annosmääriä kerralla kuin pannulla paistaessa. Esimerkiksi tekemällä ison kattilallisen superhyvää bataattisosekeittoa, saat valmistettua monta annosta kerralla!

  6. Pidä pakkasessa aina 1-2 valmista annosta varmuuden vuoksi, jos joku päivä ei olekaan mitään valmiina eikä ole mahdollisuuta tehdäkään.

Vinkit ovat FITFARMin valmentajalta Saila Hilvolalta. 

Suosittelemme hyödyntämään näitä prepping -vinkkejä kiireisen arjen keskellä niin terveellisestä ruokavaliosta on helpompi pitää kiinni! Meal prepping -vinkit toimivat erityisesti dieetillä, esimerkiksi SUPERDIEETTI®-, VHH- ja KETO49®-valmennusten aikana. Käy kurkkaamassa seuraavat lähdöt ja tule mukaan! 


Liity uutiskirjeemme tilaajaksi!