07.09.2018 2 min lukuaika

Onko ohjelmassasi ryhtiliike lomien ja kesämenon jälkeen? Ota talteen muutama vinkki laihtumisen tueksi ja onnistu!

 

1)   Ole kärsivällinen

Painonpudottaja on usein kuin tulisilla hiilillä: painon pitäisi pudota heti, tasaisesti ja paljon. Valitettavan usein hyvin alkanut projekti tyssää juuri siihen, että odotukset siitä, miten nopeasti tuloksia tulee, ovat epärealistiset. Tuskastutaan, kun paino ei putoa riittävän nopeasti ja lyödään hanskat naulaan. Rasva ei lähde hetkessä, koska se ei ole hetkessä tullutkaan.  Varsinkin, jos on syöty pitkään huonosti tai liian vähän, kestää aikansa, ennen kuin keho alkaa toimia normaalisti.



2)   Pidä vaaka kaapissa

Vaaka voi olla pitkässä juoksussa ihan hyvä painonhallinnan mittari, mutta usein siitä tulee enemmän harmia kuin hyötyä. Esimerkiksi treenimäärän kasvattaminen ja ruokavalion muuttaminen voivat molemmat nostaa painoa, ja vaa’alla käyminen saattaa vaan pistää mielen matalaksi. Ota mieluummin mitat itsestäsi ja seuraa niitä, ja seuraa peiliä ja ennen kaikkea oloasi. Ne ovat paremmat ja luotettavammat kaverit kuin vaaka.

 

3)   Uskalla syödä, myös hiilareita

Kroppa ei toimi, jos ei syö, joten laihduttajan täytyy syödä kunnolla. Tarvitset sekä hiilareita, proteiinia että rasvaa, joten muista pitää kaikki lautasellasi. Karppausbuumi jätti monelle ihan turhaan pysyvän kammon hiilareita kohtaan, joten uskalla heittää tämä pelko pois ja syö rohkeasti niitäkin.



4)   Muista lepo ja uni

Vaikka kuinka innostuisit treenaamaan, muista pitää vähintään yksi lepopäivä viikossa. Näin sekä keho että mieli pääsevät palautumaan. Painonpudottajan on hyvä pitää myös pää riittävästi tyynyssä, koska hyvä uni auttaa myös rasvanpoltossa. Pidä siis huoli, että saat vähintään 7-9 tuntia unta yössä.

 

5)   Ota rennosti

Painonpudotusprojektista tulee helposti stressiä ja hampaiden kiristystä. Stressaaminen puolestaan tekee painon pudottamisesta vaan vaikeampaa. Jos olet ottanut avuksesi alan ammattilaisia ja lähtenyt esim. verkkovalmennukseen, voit hyvillä mielin luottaa siihen, että kun teet ohjeiden mukaan, homma toimii. Ota siis rennoin rantein niin onnistut varmemmin.



Apua löydät esimerkiksi nettivalmennuksesta! Niissä yhdistyvät helpot ohjeet ruokavalioon ja treeniin, valmentajien apu ja tuki sekä motivaation lähteenä toimiva ryhmähenki! Kurkkaa valmennukset täältä

LIITY SÄHKÖPOSTILISTALLE JA SAA ILMAISIA VINKKEJÄ